Branden på Örsholmen släckt
Flera plasthögar började brinna under torsdagskvällen på Stena recycling på Örsholmen i Karlstad. Nu är branden släckt.
– Vi känner oss ganska färdiga här, säger Anders Markus, regional insatsledare vid Räddningstjänsten.
Under de tidiga morgontimmarna hade branden minskat i intensitet och runt klockan tio under fredagen avslutades räddningsinsatsen.
Branden beskrevs som svårsläckt.
– Det var en hög brandintensitet och svåråtkomligt att få släckmedel på det som faktiskt brinner i de här stora högarna. Det var även mycket rök som försvårade, berättar Anders Markus, regional insatsledare vid räddningstjänsten.
Brunnit tidigare
För bara ett år sedan brann det på samma plats. Släckningsarbetet tog flera dygn och ett VMA utfärdades.
Anders Markus säger att man inte vet orsaken till att det började brinna igen.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.