Rackstadmuseet i Arvika återöppnat med ändrad kurs
Rackstadmuseet i Arvika öppnade på lördagen efter att ha varit stängt under våren. Nu med ett tydligt fokus på just Rackstadkolonin.
– Vi ha gått tillbaka och försökt hitta vilka förväntningarna är på oss, och det är ju historien om Rackstadkolonin, konstaterar Rackstadmuseets nya verksamhetschef Anna Skoglund.
Museet är nu delvis renoverat och och organisationen är nerbantad efter ekonomiska svårigheter. Nu har museet bara två anställda mot tidigare sex. Istället satsar med på ideella krafter som blivit betydligt fler – från ett 30-tal till det dubbla organiserade i olika arbetsgrupper.
Museet har tre gallerier, varav två helt ägnas åt konst och konsthantverk från Rackstadskolonin. Den tredje fylls nu under sommaren av en retrospektiv utställning med Kajsa Zetterquist
Tidigare åt fel håll
90-årige Per-Inge Fridlund som var med och startade museet för drygt 30 år sedan, är nöjd med omorganisationen då han tyckte att utvecklingen tidigare gick åt fel håll.
– Nu är det är mer som det var från början. För mig är det viktigt att visa så mycket som möjligt av Rackenkonstnärerna, säger han.
Under hösten var stora delar av basutställningen utlånad till Waldemarsudde i Stockholm. Något som gjorde att besöksantalet kraftigt sjönk i Arvika, men som också nu fört med sig att konstintresserade som besökt Waldemarsudde nu kommer till Arvika.
– Vi ser redan nu att folk som sett utställningen i Stockholm är intresserade av att komma hit, säger Anna Skoglund.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.