Bemanningskris på akuten – 680 pass saknas fortfarande
Trots att sommaren redan är här saknas fortfarande hundratals arbetspass på akuten vid Akademiska sjukhuset. Läget beskrivs som en bemanningskris, där personalavhopp gjort det svårt att fylla schemat.
– Vi känner oro för att inte hinna med, säger Li Vestman, undersköterska på akutmottagningen.
Inför sommaren fanns över tusen obemannade arbetspass. Situationen har förbättrats något, men enligt Akademiska sjukhusets senaste siffror återstod det för en vecka sedan 680 vakanta luckor i schemat.
– I slutet av passet så kollar man ju bara minutrarna och väntar på att få gå hem. Sen får man dåligt samvete när man går hem, säger undersköterskan Louise Celander Tocklin.
Läget beskrivs som en bemanningskris, där flera sjuksköterskor vittnar om en långvarigt pressad arbetsmiljö och personal som har lämnat avdelningen.
Bakgrunden är en långvarig personalbrist där sjuksköterskor har sagt upp sig och det blivit svårare att få in hyrpersonal.
– Efter midsommar kommer de riktiga problemen, säger Johan Lugnegård, chefsläkare på Akademiska sjukhuset.
Försöker avlasta akuten
Sjukhuset försöker möta läget med fler vårdplatser än under tidigare somrar och genom att använda akuttider i primärvården för att avlasta akutmottagningen.
Man uppger också att hela organisationen arbetar för att snabbare kunna flytta patienter vidare från akuten till andra vårdnivåer.
– Hela sjukhuset förstår att det är en ansträngd situation för personalen, men vi tror att de här åtgärderna kommer att göra sommaren mer hanterlig, säger Johan Lugnegård.
I klippet: Träffa undersköterskorna utanför akutmottagningen och hör om deras oro inför sommaren.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.