Kortare arbetsdagar och högre lön – så vill politikerna i Uppsala få fler att stanna i hemtjänsten
54 personer lämnade hemtjänsten i Uppsala kommun förra året. De politiska motståndarna Sverigedemokraterna och Miljöpartiet har helt olika förslag på hur situationen för de anställda ska förbättras.
72 procent av de anställda inom hemtjänsten har funderat på att lämna arbetet, visar en rapport från Stockholms universitet. Under 2025 var det ungefär sju procent som lämnade hemtjänsten i Uppsala kommun, vilket motsvarar 54 personer.
– I vår budget har vi 1 000 kronor extra till varje undersköterska, säger Maria Rosander (SD).
Miljöpartiet vill däremot prioritera kortare arbetsdagar.
– Vi vill sänka arbetstiden för de som arbetar brukarnära, säger Saga Karlsson (MP).
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.