Över 70 procent har funderat på att lämna hemtjänsten – Filmon: ”Det är stressigt”
Förra året uppgav 72 procent av hemtjänstpersonalen i landet att de har funderat på att lämna arbetet. Det visar en ny rapport från Stockholms universitet. Undersköterskan Filmon Mebrahtom, i Uppsala, berättar att han har 15 hemtjänstbesök att hinna med – per dag.
– Det är stressigt och man försöker jobba snabbare, säger han.
Orsakerna till att många inom hemtjänsten funderat på att sluta, är enligt den nya rapporten från Stockholms universitet bland annat tidspress och underbemanning. Men framförallt är det arbetstiderna som framstår som en särskilt problematisk del av arbetet.
Över 50 slutade i Uppsala
Under 2025 var det ungefär sju procent som lämnade hemtjänsten i Uppsala kommun, det motsvarar 54 personer. Året innan var det 40 personer som slutade.
– Det är hög arbetsbelastning och personalbrist, säger undersköterskan Filmon Mebrahtom som jobbar inom hemtjänsten i Uppsala kommun.
Men avdelningschefen Rasmus Sundström, på Uppsala kommun, delar inte samma bild.
– Vi har ingen personalbrist i Uppsala, säger han.
OM RAPPORTEN
Rapporten, gjord av Stockholms Universitet, bygger på en enkätstudie med svar från totalt 3 000 undersköterskor och vårdbiträden i hemtjänst och äldreboenden i Sverige.
I enkäten ställdes frågor om yrke, arbetsplats, bakgrund, arbetssituationen och det vardagliga arbetet, arbetsuppgifter, den dagliga organiseringen av arbetet, relationer till hjälptagare och deras anhöriga, kollegor och arbetsledning samt påfrestningar och positiva aspekter av arbetet.
Undersökningar har genomförts vid tre tillfällen: 2005, 2015 och 2025. Samma frågor har använts vid samtliga mättillfällen för att kunna jämföra utvecklingen över tid.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.