Forskaren om slopat distansjobb: ”Producerar bättre hemifrån”
Storföretagens kontor fylls nu på nytt efter flera år av hemarbete. Samtidigt visar forskning att hemarbete kan förbättra både produktivitet och välmående.
– I studierna blev arbetskvaliteten bättre med objektiva mått, berättar forskaren Gunnar Bergström.
Tidigare i juni beslutade Scania att deras medarbetare måste återvända till kontoret. Beslutet är del av en trend bland företag, där även Volvo cars gjorde en liknande förändring förra sommaren.
Gunnar Bergström, professor i arbetshälsovetenskap på Högskolan i Gävle, är skeptisk till utvecklingen.
– Jag tror inte på den här ”kaffemaskinsmagin”. Man kan lika gärna fastna vid kaffeapparaten med samtal som tar mycket tid. Men jag förstår samtidigt att företag kan vara oroliga, för det här sättet att arbeta är lite nytt.
Andelen som arbetar på distans har minskat sakta men säkert de senaste åren. När det var som vanligast under pandemin arbetade 27 procent hemifrån minst halva tiden. Idag har det antalet halverats, enligt en rapport från SCB.
”Minskar stress”
Men enligt Gunnar Bergström tyder forskningen på att distansarbete ökar produktivitet och minskar fysiologiska indikatorer på stress.
– Flera studier visar att balansen mellan arbete och privatliv förbättras. Man behöver exempelvis inte ägna ett par timmar om dagen för att pendla.
Däremot är han tydlig med att forskningen inte är entydig.
– Under covid när folk tvingades ut i distansarbete sjönk produktiviteten, för då var det många som inte alls passade för det arbetssättet.
– Det kan ju hända att man blir socialt isolerad. Så omfattningen är en viktig del, men det gäller att folk ska kunna göra valet själva.
Hör forskaren och Södertäljebornas åsikter om hemmajobb i klippet ovan.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.