Skyddsåtgärderna har fungerat efter utsläppet – men för tidigt att prata konsekvenser
Forskningsinstitutet IVL har på uppdrag av ST1 genomfört analyser av miljöpåverkan i Örnebäcken i Mönsterås efter det stora utsläppet av biogödsel i området i april. Åtgärderna för att stoppa spridning av kväve verkar ha fungerat – men konsekvenserna långsiktigt går ännu inte sia om.
– Vi är inte oroliga men det tar lång tid innan vi kan konstatera vad konsekvenserna kommer att bli, säger Emma Aminder, miljöinspektör på Mönsterås kommun.
4000 kubikmeter biogödsel släpptes i april ut från ST1:s anläggning i Mönsterås, och cirka 18 ton kväve hamnade i våtmarken i närheten av anläggningen.
250 kilo hann läcka ut
Incidenten skedde på helgen och först på tisdagen därpå kunde räddningstjänsten börja pumpa bort gödseln. Miljöinstitutet IVL:s utredning visar att 250 kilo kväve hann läcka ut i Örnebäcken, som mynnar ut i Lillån och sedan Mönsteråsviken, innan skyddsåtgärderna sattes in.
– Det är förstås det vi inte vill, att det når viken. Trots att vi tar prov på vattnet regelbundet så kommer inte konsekvenser att visa sig på ett bra tag. Det som kan komma att hända är en algblomning under sommaren, säger Emma Aminder.
Sprids vid regn
Pumparna fortsätter att gå, och gödseln som fångas sprids på åkermark. Stora mängder ligger dock kvar i skogsområdet och varje gång det regnar sprids mer näringsämnen ner mot bäcken.
St1 Biokraft har gett IVL som oberoende institut uppdraget att analysera påverkan och det är deras experter som sedan ger råd om vilka åtgärder som ska vidtas för att stoppa spridningen.
Det fastställs sedan i en handlingsplan som löpande stäms av och godkänns av kommunen.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.