Sällskapliga sälen tillbaka i Luleå – vinkar till publiken
För drygt en månad sedan fångades en solbadande säl i centrala Luleå. Nu har den dykt upp på samma sten igen och när Sanna Åström filmade sälen ser det ut som att den vinkar med labben till kameran.
Den 12 maj sågs sälen nära det gamla kallbadhuset på Gültzaudden. Nu har Sanna Åström också stiftat bekantskap med rovdjuret som onekligen ser ut att njuta av sommaren.
Lena Bondestad, naturvårdshandläggare vid Länsstyrelsen Norrbotten, säger att det mest troligt rör sig om en kut som börjat växa sig stor.
– Kutarna dias bara i några veckor innan de lämnar mamman. Att den har hittat en favoritsten är inte så förvånande, sälar är mycket på land när de ömsar päls, säger hon till SVT.
Kan störas av närgågna båtar
Det går både turbåtar och annan trafik till och från Luleås norra hamn. Lena Bondestad tror inte att sälen störs av turbåtarna som går långsamt men att det finns andra trafikanter som kan påverka livsnjutet.
– Den skulle kunna störas av närgångna båtar och vattenskotrar som kör fort. Men får den vara ifred och det finns gott om fisk i området så kan den stanna länge.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.