Bilbränder i Jönköping misstänks vara anlagda
Under natten har två bilar brunnit på två olika ställen i Jönköping. Polisen misstänker att bränderna är anlagda.
– Att bilar börjar brinna under färd händer ibland. Men det är extremt ovanligt att parkerade bilar börja brinna av sig själva vid tvåtiden på natten, säger Johnny Gustafsson, presstalesperson vid polisen.
Det var strax före klockan två i natt som SOS Alarm fick in larm om brand i en bil på Hermansvägen på Rosenlund. En halvtimme senare kom det larm om ytterligare en bilbrand i Jönköping, denna gång på Dalagatan mellan Torpa och Mariebo.
Polisen misstänker att bränderna är anlagda och har upprättat en anmälan om skadegörelse. På tisdagsmorgonen fanns ingen misstänkt för att ha anlagt bränderna.
Flera bilbränder
Den senaste tiden har flera bilar brunnit i Jönköping. Förra veckan brann en bil på Herkulesvägen och i helgen förstördes tre bilar på Öster efter bränder.
– Det är sex bilbränder i Jönköpingsområdet de senaste dagarna. Det är klart att även vi från polisens sida ställer oss frågan om det kan finnas ett samband, säger Johnny Gustafsson.
Han uppmanar folk i Jönköping att höra av sig om man ser något misstänkt.
– Vi är ju beroende av allmähänhetens ögon.
I samband med utredningen tittar polisen även på den brand på var på Söder i Jönköping förra veckan, då brann en sopcontainer vid ett bostadshus, det säger kommunpolis Maja Karlsson till P4 Jönköping
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.