← Alla nyheter

SVT Jönköping · 4 dygn sedan Lokalt

Höga böter för man som smugglade dopningsmedel

En 47-årig man från Jönköpings kommun döms till 116 000 kronor i böter efter att ha smugglat dopningspreparat vid tre tillfällen under hösten 2025.

Höga böter för man som smugglade dopningsmedel

En 47-årig man från Jönköpings kommun döms till 116 000 kronor i böter efter att ha smugglat dopningspreparat vid tre tillfällen under hösten 2025.

Tullen på Arlanda har vid tre tillfällen beslagtagit försändelser med olika typer av anabola steroider som var på väg till mannen.

Den 23 september var det 2 400 enheter av preparaten testosteron, trenbolon, drostanolon och oxandrolon. Den 11 oktober beslagtogs 2 600 enheter av samma preparat och den 4 november ska mannen ha försökt smuggla in 408 enheter av oxandrolon.

Beställt på utländska webbsidor

Preparaten ska mannen ha beställt från utländska webbsidor och de skickades i paket märkta som veganskt proteintillskott.

Mannen har förnekat gärningarna. Mannen har uppgett att han skulle använda preparaten som bantningsmedel och säger att han inte visste att det var olagligt att föra in testosteron i Sverige.

Tingsrätten i Jönköping bedömer att mannen haft uppsåt att smuggla in de dopningsklassade preparaten i landet. Därför döms mannen till 200 dagsböter på om 580 kronor, sammanlagt 116 000 kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Jönköping →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.