← Alla nyheter

SVT Jämtland · 2026-06-12 Lokalt

Två släppta på fri fot efter drogpåverkat skolbesök

Två män tog sig in på en skola på torsdagen i Östersunds kommun trots att de inte har någon anknytning dit. Enligt polisen har de uppehållit sig både inne på skolan och utanför. De anhölls under torsdagen och släpptes under fredagseftermiddagen.

Två släppta på fri fot efter drogpåverkat skolbesök

Två män tog sig in på en skola på torsdagen i Östersunds kommun trots att de inte har någon anknytning dit. Enligt polisen har de uppehållit sig både inne på skolan och utanför. De anhölls under torsdagen och släpptes under fredagseftermiddagen.

Två män i 30- och 40-årsåldern misstänks att ha begått brott medan de olovligen var inne på en skola. De misstänks ha varit påverkade under besöket och för att ha stulit en jacka med bland annat hörlurar och ett busskort i fickorna som ska ha tillhört en elev.

Förhör kommer att hållas

När polisen grep männen hade de misstänkt narkotika på sig som beslagtogs. De anhölls av åklagare på torsdagen men släpptes under fredagen, men misstankar om olaga intrång, ringa narkotikabrott och stöld kvarstår. Närmast kommer eventuella vittnen att förhöras, enligt åklagare Kerstin Jarlås.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Jämtland →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.