Allerum får helgtrafik – men begränsade tider: ”Blir en utmaning”
Efter många års kämpande får Allerumsborna busstrafik på helgen. Men satsningen är ett pilotprojekt och nu måste de boende bevisa att de åker tillräckligt med buss.
– Vi är jätteglada men tror det blir en utmaning, säger byaföreningens ordförande Michael Johansson.
Kollektivtrafiken minskar på landsbygden och bortprioriteras i trafikplaneringen, det slår Miljöinstitutet fast i en rapport från tidigare i år. I Allerum går man emot den trenden när busslinje 224 börjar köra på lördagar efter ett beslut i Skånetrafiken.
– Vi ser att Allerum växer och det byggs nya områden och då vill vi satsa så att åkandet blir en naturlig del för invånarna, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.
”Så är det att bo på landet”
Bussen går bland annat från Allerum till Mariapark med avgångar från morgonen till niotiden på kvällen.
Men om man vill gå på bio eller ut och äta på kvällen?
– Då får man ta sig hem på annat sätt, det så det är att bo på landet, säger Carina Zachau.
Jan Björklund (S), kommunalråd i Helsingborg, är positiv till satsningen.
– Det är klart det är bra, vi har själva drivit frågan, säger han.
Många vana att åka bil
Ordförande Allerum-Hjälmshults byaförening och forskare på Lunds universitet inom hållbar mobilitet, Michael Johansson, väljer att vara optimistisk.
– Det ska bli spännande att se vad som har hänt om ett år. Men jag tror det blir en utmaning när många vant sig att åka bil, säger han.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.