Man åtalas för olaga hot mot Ronny Löfquist (S)
Ronny Löfquist (S), kommunstyrelsen ordförande i Hylte, fick ett hotfullt meddelande via sociala medier.
Nu åtalas en man i 30-årsåldern för olaga hot.
Det var i april som mannen ska ha skickat ett meddelande via Messenger till Ronny Löfquist. I meddelandet stod det ”Hur långt i livet har du kvar Ronny?... Orkar du rymma resten ut?”
Ronny Löfquist valde att göra en polisanmälan.
– Primärt handlar det om att det måste vara nolltolerans mot hot mot förtroendevalda, säger Ronny Löfquist till SVT, men vill inte kommentera händelsen ytterligare.
Mannen i 30-årsåldern förnekar brott. Han har i förhör erkänt att det var han som skickade meddelandet men hävdar att det inte var menat som ett dödshot.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.