Fönster och dörrar – så sparar Borlänge kommun på återbruket
I Borlänge samlas dörrar, vitvaror och andra byggdetaljer på särskilda så kallade återbrukshubbar.
Genom att återanvända material har Borlänges kommunkoncern sparat tio miljoner kronor de senaste två åren – och nästan lika mycket i uteblivna avfallskostnader.
I hubbarna läggs material från renoveringar och rivningar åt sidan för ett nytt liv i skolor, kontor och vårdlokaler.
– Vi ser att vi spar på klimat, ekonomi och transport. Det har gjort att vi ser nyttan på ett helt annat sätt och det här är bara början tänker vi, säger Jessica Burman, projektledare på kommunfastigheter i Borlänge kommun.
Nyfikenhet på Borlängemodell
Tillsammans med tf bygg- och förvaltningschefen Johan Croneryd beskriver hon hur arbetet både pressar kostnader och minskar klimatpåverkan, men också kräver nya arbetssätt och mer logistik.
Flera andra kommuner har hört av sig för att lära av Borlänges modell, som är ett samarbete inom Borlänges kommunkoncern mellan kommunen, Tunabyggen, Borlänge Energi och AB Hushagen.
– Det finns återbruksverksamheter på andra håll i landet – det som är lite unikt här är att hela koncernen samarbetar, säger Johan Croneryd.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.