BTH får regeringsuppdrag – ta fram fler civilingenjörer
Sverige har ett växande behov av civilingenjörer.
Nu har regeringen gett Blekinge Tekniska Högskola i uppdrag att hjälpa fler studenter att slutföra sina studier.
– Jag tror att det här kommer gynna oss, men också alla andra lärosäten som har ingenjörsutbildningar i Sverige, säger prorektor Eva Pettersson på BTH.
Sverige har ett växande behov av civilingenjörer. Samtidigt visar statistik att många studenter lämnar utbildningen utan examen – trots att de endast har ett mindre antal högskolepoäng kvar.
Uppdraget är en del av regeringens satsning för att stärka Sveriges långsiktiga kompetensförsörjning inom teknik- och ingenjörsområdet. BTH får tillsammans med Uppsala universitet och Linköpings universitet i uppdrag att ta fram förslag på hur fler studenter på civilingenjörsutbildningar kan fullfölja sina studier och ta examen.
– Vi har jobbat en del tidigare med att både ha större kvarvaro bland våra civilingenjörer, men också stötta dem att ta ut sin examen. Nu har vi möjlighet att fördjupa oss i det arbetet, säger Eva Pettersson, prorektor vid BTH.
Tilldelas 2,3 miljoner
I uppdraget ingår bland annat att undersöka hur lärosäten kan nå ut till tidigare studenter som saknar ett fåtal poäng för att få examen samt att utveckla flexibla utbildningsformer som gör det möjligt att kombinera arbete och studier.
Regeringen har avsatt totalt 10 miljoner kronor för att stärka genomströmningen i civilingenjörsutbildningarna. BTH tilldelas 2,3 miljoner. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 26 mars 2027.
I klippet ovan förklarar prorektor Eva Pettersson hur BTH ska jobba med projektet.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.