Forssmed om ”existentiell hälsa”: Ingen skepsis eller kritik
Publicerad 2026-06-18 07.34
Karin Tegmark Wisell var skeptisk till begreppet ”existentiell hälsa” – kort därefter fick hon sparken från Folkhälsomyndigheten, enligt Aftonbladets uppgifter.
Enligt Forssmed fanns inget samband – men han betonar vikten av att utreda begreppet.
– Staten, tycker jag, kan ha en uppfattning av att livet är värt att leva, säger han i P1 Morgon.
Regeringen gav Folkhälsomyndigheten i uppdrag att lyfta ”existentiell hälsa”. Nu uttalar sig socialminister Jakob Forssmed (KD) efter Aftonbladets granskning.
– Det här är grundläggande för att en människa ska fungera. Syftet var att se om vi kan inkorporera mer av arbetet för att ge utrymme för den här typen av frågor i folkhälsoarbetet, inte nödvändigtvis i sjukvården men i det breda folkhälsoarbetet.
Enligt Aftonbladets uppgifter ska den tidigare generaldirektören Karin Tegmark Wisell varit skeptisk till uppdraget – och kort därefter fått sparken.
Forssmed förnekar till att det skulle ha haft något samband.
– Hon har inte uttryckt någon skepsis eller kritik till mig eller regeringen, säger han.
”Viktig dimension”
Forssmed hänvisar till att allt fler unga vuxna känner brist på mening och sammanhang – och betonar att frågan därför är angelägen att utreda ytterligare.
– Det centrala är att det finns saker som inte är tillräckligt uppmärksammat tycker jag.
Han säger vidare att dessa faktorer är grundläggande för att en människa ska fungera.
– Det är många forskare som ägnat sig åt detta och
– Staten kan ju inte berätta vad som är meningen med livet. Men staten, tycker jag, kan ha en uppfattning av att livet är värt att leva.
Experter kritiska
I den första delrapporten, som Aftonbladet tagit del av, är flera ledande forskare kritiska till hur begreppet existentiell hälsa har vuxit fram – och att det ”riskerar att sudda ut skillnader mellan livsproblem och det som i dag betraktas som psykisk ohälsa”.
– Det hela är ju uppenbart snömos, berättar en tjänsteman på Folkhälsomyndigheten.
Även den tidigare statsepidemiologen Magnus Gisslén är kritisk.
– För mig är uppdraget om existentiell hälsa oseriöst. Det är inte sådant som en expertmyndighet bör lägga resurser och tid på, säger Magnus Gisslén, som lämnade myndigheten 2025 efter egen kritik mot ledarskapet.