← Alla nyheter

Dagens Nyheter · 3 dygn sedan Sport

Försenat midsommarfirande i USA: ”Tror ingen kommer supa”

FRISCO. Kan du inte fira midsommar hemma så får midsommarfirandet komma till dig. Dagen efter mötet med Nederländerna bjuder landslaget in sina familjer på en klassisk sillunch. – Vi ser fram emot det – men ett bra resultat hade gjort hela grejen mycket bättre, säger Gabriel Gudmundsson.

På själva midsommarafton blir det lugnt för spelarna i och med att den infaller dagen före gruppspelets kanske svåraste match, den mot Nederländerna i Houston.

Men något inställt firande är det inte tal om. Landslagsledningen har planerat in en lunch i Dallas dagen efter midsommardagen där bland annat sill, lax och jordgubbar ska avnjutas tillsammans med familj, respektive, nära och kära.

Ett välkommet avbrott från VM-bubblan, tycker vänsterbacken Gabriel Gudmundsson.

– Det ska bli skönt, såklart. Jag har familj som kommer upp. Förhoppningsvis får vi ett bra resultat som vi kan ge till svenska folket där hemma och sedan har vi lite tid med familj dagen efter.

En som däremot inte kan närvara är hans flickvän som väntar parets första barn vilket ögonblick som helst.

– Jag ringer alltid på morgonen när jag vaknar och stämmer av efter träning. Hela tiden i princip, säger Gabriel Gudmundsson.

Att han går i väntans tider är inget han upplever som en distraktion i VM, tvärtom.

– Jag tänker på det hela tiden såklart, men det är bara något positivt för mig. Jag får energi av det, så det är lugnt.

På midsommarlunchen avstår sannolikt högeryttern Alexander Bernhardsson sillen, men ser fram emot att få i sig lite prinskorv och köttbullar.

Att det inte blir något klassiskt firande hemma i Sverige den här gången kan man leva med när man spelar fotbolls-VM, tycker han.

– För mig har midsommar aldrig varit största grejen. Jag har ingen ”fomo” (fear of missing out). Det blir jättekul att fira dagen efter matchen och ha familjerna här, säger Bernhardsson.

Är det något som borde ha ”fomo” är det snarare de som inte får uppleva VM på plats, menar Gudmundsson:

– Jag tror att om jag skickar en bild och säger att jag är på VM, så tror jag att de ändå blir mer avundsjuka, faktiskt. Men jag har snackat lite med polarna där hemma. Många har bokat bord på uteserveringar och det är gött att få lite statusuppdatering på känslan där hemma, säger Leeds-spelaren.

Den offensive mittfältaren Benjamin Nygren har inte heller han någon större hemlängtan.

– Hade jag fått välja på att fira midsommar hemma eller spela VM mot Holland så hade jag valt att spela VM mot Holland 100 gånger av 100, säger han.

Vad landslagsledningen har för policy gällande snaps och öl på midsommarfirandet är Celtic-spelaren osäker på.

– Det vet jag faktiskt inte, men jag tror inte att det är någon som kommer supa direkt om man säger så.

Sverige toppar grupp F efter första omgången med tre inspelade poäng. Nederländerna står på en pinne efter 2–2 mot Japan.

Läs hela artikeln hos Dagens Nyheter →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.