← Alla nyheter

Expressen · 4 dygn sedan Senaste

Uppgifter: USA och Iran har skrivit under fredsavtalet

USA och Iran har undertecknat ett avtal som syftar till att avsluta kriget och återöppna Hormuzsundet. – Det är signerat. Jag signerade det precis i Versailles, säger USA:s president Donald Trump till reportrar enligt AP. Beskedet kommer efter att Iran hävdat att man kommer att ta betalt för ”tjänster” i sundet.

USA:s president Donald Trump har skrivit under Iranavtalet som därmed ska ha trätt i kraft, säger en amerikansk regeringskälla till AFP.

– Kan bekräfta underskriften, säger regeringskällan.

Dokumentet har undertecknats av Iran. Det uppger statliga iranska medier, enligt Bloomberg som hänvisar till utrikesdepartementet. Dokumentet ska ha signerats av Irans president Masoud Pezeshkian.

Medlarlandet Pakistan uppger att uppgörelsen gäller omedelbart och att Hormuzsundet kommer att öppnas direkt.

Men om Israel fortsätter att attackera Libanon kommer Iran att betrakta det som ett brott mot fredsavtalet enligt Esmail Baghaei, talesperson för iranska utrikesministeriet, skriver BBC.

Ska ta betalt för ”tjänster” i sundet

Undertecknandet var tidigare planerat att ske i Schweiz på fredag, men ska ha tidigarelagts efter diskussioner mellan parterna, enligt Axios. De amerikanska och iranska delegationerna väntas dock fortfarande mötas då för att inleda förhandlingar om Irans kärnkraftsprogram.

Iranska parlamentets talman Mohammad Bagher Ghalibaf har sagt i statliga medier att man kommer att ta betalt för ”tjänster” i Hormuzsundet, rapporterar Reuters.

Iran har under fredsförhandlingarna velat tullbelägga fartyg som passerar sundet – något som USA:s president Donald Trump varit mycket kritisk mot. Tullar för sjötrafiken är också förbjudet enligt internationell lag. Vad för avgifter Iran kommer att ta ut är ännu oklart.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.