Alexander Andersson har tagit ett stort kliv i sin unga fotbollskarriär.
Djurgårdstalangen, som nyligen gick ut grundskolan, har under veckan tagit klivet in i klubbens A-lag inför omstarten.
– Det är roligt att komma in i gruppen. Jag ser fram emot att komma in i det här laget och göra det på bästa sätt, säger han.
Själv beskriver han steget från skolan till Djurgårdens A-lag som svårt att riktigt sätta ord på.
– Att gå från grundskola till allsvensk fotboll är jättestort enligt mig. Det är ett framsteg och en bra väg i livet. Jag har bara kört på. Jag har inte tänkt på det så mycket, utan tänkt på mitt eget race och hur jag ska gå igenom det.
”Äkta Djurgårdare”
Andersson har Djurgården som moderklubb och har följt laget sedan barnsben.
– Jag har alltid hejat på Djurgården och gått på nästan alla hemmamatcher. Äkta Djurgårdare.
Är det lite av en dröm att nu ta steget till A-laget?
– Hundra procent. Det känns som att jag lever en dröm, och det är bara början på den.
Som spelare beskriver Andersson sig själv som en offensiv spelare med fart.
– Man kan förvänta sig en fartfylld ytter. Jag kan spela på de flesta positionerna där uppe och kommer alltid bidra med ett Djurgårdssinne. Jag är jätteredo att överraska.
”Bli så bra som möjligt”
Nu väntar en sommar och höst där Andersson hoppas kunna fortsätta utvecklas. Speltid kan bli aktuell både i P19 och i A-lagssammanhang.
– Jag har inte så mycket förhoppningar, bara att förbättra mitt spel. Förbättra mina bra egenskaper och mina dåliga och bli en så bra spelare som möjligt.
Han fortsätter:
– Sedan kliver vi in i en höst med många matcher, både P19 och A-lag, så vi får se lite hur det blir där.