Sveriges regering samlades under Almedalsveckan.
Foto: TT
Sjuka ministrar anmäler ingen frånvaro – behåller arvoden
”Svårt att inte se det som något annat än fusk”
・Uppdaterad:
Inget statsråd i regeringen har sjukanmält sig och därmed gått miste om arvoden under den senaste mandatperioden.
Samtidigt har flera ministrar ställt in uppdrag på grund av sjukdom.
– Det är svårt att inte se det som något annat än fusk, säger Tony Haddou (V), vice ordförande i socialförsäkringsutskottet, till Altinget.
Altinget har gått igenom hur regeringen hanterat sjukfrånvaro. Granskningen visar att ingen av de 24 ministrarna har sjukanmält sig, trots att flera ställt in möten eller resor just på grund av sjukdom.
I förra veckan ställde kulturminister Parisa Liljestrand (M) in ett planerat möte på grund av lunginflammation. I maj åkte sjukvårdsminister Elisabet Lann (KD) in på sjukhus. Miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ställde in ett möte i Bryssel i december på grund av sjukdom. Landsbygdsminister Peter Kullgren drabbades 2023 av covid-19.
I inget av fallen anmäldes någon sjukanmälan och därmed gjordes heller inget avdrag på arvodet, skriver Altinget.
Sjukdom – men fortsatt arbete
Parisa Liljestrands pressekreterare uppger att ministern ställde in åtaganden på grund av smittorisk och av hänsyn till övriga deltagares hälsa.
”Detta förhindrade henne inte från att arbeta med andrauppgifter inom ramen för sitt uppdrag, som inte krävde närvaro vid externa evenemang”, skriver pressekreteraren i ett mejlsvar till Altinget.
”Konstigt om de sjukanmälde sig”
Stig-Björn Ljunggren, statsvetare och politisk chefredaktör på den socialdemokratiska tidiningen Sydöstran, ser däremot inga problem med att ministrar inte sjukanmäler sig när de är sjuka. Han påpekar att det ingår i statsråden uppdrag att vara tillgänglig, oavsett allmäntillstånd.
– Det vore snarare konstigt OM de sjukanmälde sig, då de är i tjänst 24 timmar om dygnet, säger han till TV4 Nyheterna.
”Fusk”
Tony Haddou (V), vice ordförande i socialförsäkringsutskottet är däremot väldigt kritisk till att statsråden tar ut fullt arvode, trots inställda uppdrag på grund av sjukdom.
– Vanliga löntagare förlorar över tusen kronor varje gång de är sjuka. Ministrarna verkar tycka att reglerna ska gälla för folket, men inte för regeringen, säger han till Altinget.
– Det är svårt att se det här som något annat än fusk.
Så fungerar reglerna för statsråd
De vanliga sjukförsäkringsreglerna omfattar inte regeringen. Ett statsråd är i princip alltid i tjänst under årets alla dagar, dygnet runt.
Om en minister blir sjuk och inte kan fullfölja ett uppdrag ska det enligt lag anmälas till Regeringskansliet. Första dagen på sjukdomsperioden dras det då upp till 5 370 kronor på arvodet och därefter dras det 20 procent av arvodet per sjukdag.
Det är inte bara den nuvarande regeringen som ingen minister sjukanmäler sig. Den tidigare statministern Stefan Löfven (S) anmälde inte frånvaro trots att han opererades på sjukhus. Senaste gången ett statsråd sjukanmälde sig var för sju år sedan när Annika Strandhäll (S), dåvarande socialförsäkringsminister anmälde frånvaro efter att hennes sambo avlidit.