Så sent som i mars månad satte Armand Duplantis ett nytt världsrekord i stavhopp, för 15:e gången i karriären. Då noterades 26-åringen för ett hopp på 6,31 meter.
Under söndagen fick han tre nya världsrekordförsök, under Diamond League-tävlingen i Paris, nu på 6,32 meter.
Det gick däremot inte vägen den här gången, delvis på grund av luriga förutsättningar med en del vind.
Duplantis revansch
Innan dess var Duplantis felfri och ensam över 6,03 vilket gjorde att han tidigt hade säkrat segern – på bara tre hopp. Det var samtidigt ett nytt arenarekord.
– Vilken hoppning han bjuder på, sa experten Alhaji Jeng i SVT:s sändning.
Därefter tog sig Duplantis över 6,13 innan han alltså försökte sig på ett nytt världsrekord på 6,32 meter, men utan framgång den här gången.
– Det var en kul tävling. Det var en av de bästa tävlingar som jag har haft, med så mycket folk som pushade mig och gav mig mycket energi. Jag är ganska nöjd, det känns bra. Jag tror att jag klarar 6,32 väldigt snart, säger Duplantis till SVT.
Om världsrekordförsöket säger han:
– Det var lite tufft, vi behövde jobba lite mot vinden i dag. Men det blev lite bättre och bättre senare. Men det tog lite energi att behöva pusha mot vinden hela tiden. Men det kändes ändå bra.
Det var ett skönt besked för svensken efter förlusten på Stockholms stadion senast, som innebar den första tävlingen utan seger sedan 2023.