Andreas Almgren trea i Paris
Andreas Almgren var nära att bli fälld av en konkurrent.
Sen blev han trea på 5000 meter i Paris.
– Han klipper mig bakifrån, säger Almgren till SVT Sport.
Se upploppet i spelaren ovan.
Andreas Almgren berättade inför Diamond League-galan i Paris att han känner sig i sin bästa 5000-metersform någonsin.
När tävlingen väl gick av stapeln så gick han för seger – men klarade inte riktigt av Grant Fishers och Jacob Krops fart på upploppet.
Svensken blev trea i 5000-metersloppet på söndagskvällen med tiden 12:55,38.
”Klipper mig bakifrån”
Efter loppet berättade Almgren för SVT Sport om en sekvens i loppet där han var nära att falla.
– Jag blir nästan fälld med fyra varv kvar, han klipper mig bakifrån. Jag bränner en jäkla massa energi där.
– I ett varv efter det lyckas jag inte komma in i rytmen. Jag får ta i med vänsterfoten för att inte ramla, och det känner jag av i ungefär ett varv. Sen lyckas jag koppla på tävlingsdjävulen igen.
Almgren var alltjämt relativt nöjd med loppet och kvällen i sin helhet.
– Det var en fantastisk publik, och det var bra mästerskapsträning. Det är trots allt EM om mindre än två månader, säger Almgren.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.