Den 14 mars 2025 hittades en mobiltelefon i taket på en skoltoalett i Stockholm.
Telefonen tillhörde en 17-årig elev på gymnasieskolan som hade filmat andra elever i smyg.
Artikeln i korhet
Det hela avslöjades av en slump – och ledde till att 17-åringen dömdes till 35 timmars ungdomstjänst och skadestånd för kränkande fotografering.
Men det var inte första gången som pojken blev påkommen.
– Alla blev ju upprörda och alla pratade om det i flera dagar, säger en 18-årig tjej som är elev på skolan till Expressen.
17-åringens motiv
Redan i oktober 2024 hittades samma mobiltelefon på toaletten, framgår i polisutredningen. Vid en konfrontation ljög 17-åringen om att han ”glömt sin mobil där” och att ”någon annan kanske har gjort det”.
En förklaring som skolledningen nöjde sig med.
Andra elever fick höra att en video från händelsen hade raderats och att skolan därför inte kunde agera – och skulden för detta lades, enligt förundersökningen, av den ena rektorn på den andra.
Efteråt reagerade elever på att 17-åringen gick runt i skolan som vanligt. Någon information gick heller aldrig ut till elever eller vårdnadshavare, trots att minderåriga kan ha smygfilmats.
– Jag tycker att det är sjukt. Då tror jag att han hade blivit påkommen tidigare, eller kanske inte hade gjort det alls. Jag tror inte att han hade fortsatt göra det, säger eleven.
Men det gjorde han.
När 17-åringen till slut blev påkommen säger han sig ha blivit ”chockad” och ”hållit på att svimma”. Pojken erkände i förhör – och avslöjade även sitt motiv:
– För att få en upphetsning, vilket jag inte fick.
Rektorns förklaring
Nio elever var målsägande under utredningen men fler kan ha drabbats.
– Han har ju filmat flera gånger och i flera timmar. Så man vet inte heller om man själv har varit med på någon video, säger eleven.
Av rädsla för att någon annan ska filma – ”kanske för att skämta” – har vissa elever gått hem i stället för att använda skolans toaletter. Eleven som Expressen pratat med säger att ”många har haft ångest” det senaste året.
Man dubbelkollar alltid toaletterna först.
– Alltså, det blir som en reflex. Det är ju väldigt obehagligt.