Lördagen bjöd på sol och rekordhöga temperaturer i södra delarna av Sverige. Under söndagen har det varit fortsatt varmt i Göteborg, om än inte riktigt upp till samma höga temperaturer.
Det är dock inte läge att vänja sig vid värmebölja. Redan nästa vecka väntas färre soltimmar och lägre temperaturer.
– Den allra varmaste luften här är på väg bort nu, och i stället väntar omkring 20 grader, så lite mer normal sommar, säger Hilda Westberg.
Blandat väder väntas
Vädermässigt väntas veckan ändå inledas med en del sol fram till och med onsdagsdygnet. Därefter ser det lite ostadigare ut.
– Göteborg hamnar lite mitt emellan regnområden. Det är ett lågtryck söderut som det är lite osäkert hur långt norrut det ska gå, men i nuläget når det inte upp till Göteborgstrakten. Samtidigt har vi också ett litet regnområde norr om Göteborg. Så det är mer säkert att det kommer in regn där framåt torsdagen.
Dagarna då regnet passerar över Göteborg kommer också temperaturen i slutet på veckan förmodligen sjunka under 20 grader, snarare ner mot 15 till max 18 grader enligt Hilda Westerberg.
– Sen framåt helgen blir det lite mer skurar utav det. Och då kommer också solen att titta fram däremellan, så då kan vi nog komma upp i 20 grader igen.
Hur mycket regn pratar vi om?
– Det är inga större mängder, men det är nog bra att ha ett paraply på armen på torsdag, för det kommer in senare under dagen.
Men den som nu funderar på att stuva undan solkrämen igen ska inte ge upp hoppet helt. Andra veckan in i juli ser ut att bli varmare igen.