Planen var att debutera i en lite högre höjd på hopptävling, över en meter. För att klara av det bokar Alexandra Hallgren en extra lektion med sin tränare. Träningspasset går bra, men när hon ska hoppa runt banan i slutet av träningen händer det som kommer att förändra Alexandras liv.
De kommer ur en sväng och får inte till avståndet. Hästen går omkull över hindret och ramlar. Alexandra voltar i luften och landar på huvudet.
Hästen ställer sig upp igen, oskadd. Lika fort går det inte för Alexandra.
– Man är ju hästmänniska, man borstar av sig, kollar hästen och så upp och rider igen.
När hon sätter sig upp tar det stopp. Hon kommer inte upp på fötterna. Då ringer tränaren ambulans, trots Alexandras protester.
– Det kändes onödigt, men hon insisterade.
Alexandra åker akut in till sjukhuset. Efter röntgen står det klart: Kotan i nacken är bruten på flera ställen.
Hon har tur att hon inte blivit förlamad, berättar läkarna.
Målet: Upp på sadeln nästa år
Nu har det gått två veckor sedan olyckan, som tidningen Hippson också rapporterat om. Risken att hon blir förlamad finns kvar, om det sker för mycket rörelse i nackkotan. Därför har hon dygnet runt på sig en CTO-krage som går över nacken, bröstet, ryggen och magen.
Den kommer sitta på i minst tre månader.
– Jag försöker inte låta det ta över men det är jobbigt, säger hon.
Hon får inte röra nacken och måste dricka kaffet ur sugrör. Utöver det behöver hon hjälp med vardagliga sysslor som att klä på sig. Det är värre psyktiskt än fysiskt, berättar hon.
– Det inskränker på personen man är. Jag kan inte ens duscha själv, jag kan inte sova i min egen säng.
Samtidigt är hon tacksam att hon kan stå på benen och nu blickar hon framåt. Hon kommer aldrig hoppa igen, men det var aldrig tal om att sluta rida.
– Jag får bli dressyrtant i stället. Jag kan sänka medelåldern bland dem.
Alexandra hade hjälm på sig när olyckan inträffade, men inte en säkerhetsväst. Hon tror att en sådan hade kunnat ändra utfallet av olyckan.
– Jag kommer aldrig sätta mig på en häst utan en säkerhetsväst igen, säger hon.