”Detta är en exceptionell händelse som enligt vår uppfattning speglar en allvarlig och långvarig brist på förtroende för verksamhetschefen”. Så står det i ett brev som signerats av 108 läkare på Skånes universitetssjukhus. Brevet har skickats till förvaltningschef, hälso- och sjukvårdsdirektör, ordföranden för Skånes universitetssjukhus styrelse och hälso- och sjukvårdsnämnden.
Detta sedan sju sektionschefer inom cancervården i regionen på onsdagen meddelade att de lämnar sina poster i protest mot ledningen.