Richard Flincks beslut: Vill avsluta sitt liv
”Jag har haft ett bra liv och är inte bitter”
Uppdaterad 17.50 | Publicerad 17.43
Han har varit sjuk i åratal och blir allt sämre.
Nu har Richard Flinck fått nog – och bestämt sig för att avsluta sitt liv på en dödsklinik i Schweiz.
– Jag tycker jag har haft ett bra liv och är inte bitter, säger han till Aftonbladet.
Skådespelaren Thorsten Flinck, 65, och hans tvillingbror Richard Flinck, 65, har blottat sitt innersta under flera säsonger i Sigge Eklunds poddserie ”Återföreningen”. De tre är gamla barndomsvänner och i tredje säsongen som kom 2024 berättade Richard Flinck att han hade fått cancer i lungorna.
Efter det har hans följare på Instagram kunnat följa hans långa sjukdomsresa med långa perioder på sjukhus.
”Levt ett rikt liv”
Under lördagen lade Richard Flinck upp ett inlägg med rubriken ”Flincks dödsfond”. Där skriver han bland annat att han har haft ett rikt liv och fått uppleva mer än de flesta, men att han nu bestämt sig för att försöka få dödshjälp. I inlägget ber han om pengar till aktiv dödshjälp i Schweiz.
”Efter fyra år på sjukhus känner jag emellertid att nog är nog. Jag har ingen lust längre, det är inte roligt. Kroppsfunktioner som upphör, ett helvete att andas”, skriver han och fortsätter:
”Så. Punkt. Min plan är att jag i lag med en god vän ska åka ned till Schweiz och avsluta”, sedan ber han sina följare om pengar.
När Aftonbladet pratar med Richard Flinck är han samlad.
– Jag har kämpat med det här i fyra år och om det sker en förändring så kommer det att gå åt fel håll. Jag känner att innan jag tappar initiativet och blir sämre och blir tvungen att skaffa en god man, då är det inte jag själv som bestämmer längre.
För svag för behandling
Flinck berättar att han lider av lungemfysem vilket gör det svårt att andas och han har tarmcancer med illasittande tumörer.
– Det går att operera, men jag har varit för svag för det. Sedan ville de försöka med cellgifter, men även det har jag befunnits vara för svag för. Jag känner själv att det inte går åt rätt håll.
– Jag tycker jag har haft ett jävligt bra liv och haft roligt och fått uppleva saker så jag är inte bitter, inte det minsta om jag ska vara ärlig.
Enligt Flinck är inte det här ett infall i stunden utan något han har funderat på länge.
– Ja, det har jag. Sedan slog jag det ur hågen något år och tänkte att jag försöker, men nu känner jag att jag inte vill vara med om det här och jag vill framför allt inte vara med om att jag blir sämre. Jag är också väldigt rädd för att hamna i händerna på någon annan. Här i Sverige diskuterar vi inte ens dödshjälp, du ska bara hålla truten och leva.
Har du landat i beslutet?
– Ja, jag känner mig inte ledsen heller utan bara ”jaha, nu gick det så här” om ni förstår vad jag menar. Jag tycker jag har fått med mig mitt känsloliv i det och jag känner att jag befinner mig i en valsituation och då utnyttjar jag det.
Just nu bor Richard Flinck på ett vårdboende på Södermalm och konstaterar att det har börjat komma in pengar via Swish.
– Det tog fart med en gång så det har redan kommit in pengar. Sedan får vi se om det kommer in tillräckligt. Jag kommer att öronmärka de här pengarna så om jag inte når upp till summan så får de som skänkt pengar tillbaka dem.