De sju vännerna skulle flyga hem till Göteborg från Mallorca efter en veckas studentresa nere i värmen. Men någon hemresa har det inte blivit. Deras och flera andra flyg ställdes in i lördags.
– SAS ska ju lösa en ny resa men har inte gjort det. Vi hade ju inget hotell kvar heller och det var fullbokat så vi fick ta väskorna och gå till ett annat, säger Emilio Loftenius, 19.
De har försökt få kontakt med flygbolaget SAS via både mejl och telefon utan någon lycka. Den enda informationen de har fått är att flyget är inställt.
Nu har de bokat in sig på ett nytt hotell för kommande två nätter. Men de har ingen aning om hur länge de blir kvar.
– Det är tråkigt och man kan inte direkt hitta på någonting. Vi sitter bara och väntar på hotellrummet, säger Viktor Olsson, 19.
”Fick ringa pappa direkt”
De har försökt hitta nya flygresor på egen hand men alla är för dyra. De vill inte heller gå miste om den resan SAS ska ersätta dem för.
Samtidigt har de behövt skriva till sina chefer om att de inte kommer dyka upp på jobbet. Eftersom de själva har behövt ligga ut med mer boende- och matkostnader än räknat är det tomt på kontot.
– Jag fick ringa pappa direkt och be om pengar. Det är schyst att han ställer upp och man är tacksam, men det är ju väldigt segt, säger Viktor.
Nu handlar det bara om att fördriva tiden och vänta på nya besked.
– Jag fattar så klart att de har mycket att göra. Men det är klart man blir orolig när man inte vet vad man ska göra eller när man kommer hem, säger Emilio.
Expressen har sökt SAS.