← Alla nyheter

Feber · 3 tim sedan Vetenskap

Använder du otillåtna AI-verktyg på jobbet?

Helgens fråga Chefen säger nej, men verkligheten säger ja. Det kan ju ibland kännas när man vill använda sig av lite AI på jobbet men inte får. Att få lite digital avlastning verkar ha högre prioritet än respekten för företagets IT-policy hos många. En ny rapport visar nämligen att var tredje jurist, revisor och skatteexpert i smyg idag använder AI-verktyg som faktiskt är helt förbjudna på arbetsplatsen. Hur ser det ut på din arbetsplats? Använder du AI-verktyg på jobbet som inte är godkända av chefen? Läs vidare och kommentera: https://feber.se/anvander-du-otillatna-ai-verktyg-pa-jobbet/493491/ Läs mer om AI , IT-policy , Jurister , Revisorer , Skatteexperter , Arbetsplats

Använder du otillåtna AI-verktyg på jobbet?

Helgens fråga

Foto: Immo Wegmann / Unsplash

Chefen säger nej, men verkligheten säger ja. Det kan ju ibland kännas när man vill använda sig av lite AI på jobbet men inte får. Att få lite digital avlastning verkar ha högre prioritet än respekten för företagets IT-policy hos många. En ny rapport visar nämligen att var tredje jurist, revisor och skatteexpert i smyg idag använder AI-verktyg som faktiskt är helt förbjudna på arbetsplatsen.Hur ser det ut på din arbetsplats? Använder du AI-verktyg på jobbet som inte är godkända av chefen?

breakit.se

Feber,

Dagens fråga,

AI,

IT-policy,

Jurister,

Revisorer,

Skatteexperter,

Arbetsplats

Använder du otillåtna AI-verktyg på jobbet?

34 röster

Ja, absolut. Hur ska man annars hinna med allt?

Ja, men bara till helt harmlösa saker (som att formulera snälla mejl).

Nej, jag följer IT-policyn slaviskt.

Nej, min arbetsgivare har redan godkänt de verktyg jag behöver.

Jag vet ärligt talat inte vilka AI-verktyg som är tillåtna eller inte.

Min chef vet knappt vad AI är, så ingen har satt upp några regler.

Vi använder inte AI över huvud taget på min arbetsplats.

Annat (berätta gärna i kommentarerna!).

Vet ej

Ja, absolut. Hur ska man annars hinna med allt?

24%8 röster

Ja, men bara till helt harmlösa saker (som att formulera snälla mejl).

9%3 röster

Nej, jag följer IT-policyn slaviskt.

6%2 röster

Nej, min arbetsgivare har redan godkänt de verktyg jag behöver.

29%10 röster

Jag vet ärligt talat inte vilka AI-verktyg som är tillåtna eller inte.

6%2 röster

Min chef vet knappt vad AI är, så ingen har satt upp några regler.

6%2 röster

Vi använder inte AI över huvud taget på min arbetsplats.

12%4 röster

Annat (berätta gärna i kommentarerna!).

0%0 röster

Vet ej

9%3 röster

Ändra svar

Du har röstat

Anthropic anklagar Alibaba för AI-stöldHävdar att de stulit deras teknik via fejkade konton

35.4°

0

37.0°

0Frode Wikesjö

idag kl 17:00

+

Per månad

39 kr

Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.

Starta prenumeration

Per år

299 kr

Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.

Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.

Starta gratis provperiod

Engångsköp

349 kr

Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.

Köp utan prenumeration

Läs hela artikeln hos Feber →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.