Två förluster, ett kryss och ett respass hem redan efter gruppspelet blev Tjeckiens facit i sommarens VM. Direkt efter uttåget uppgav storstjärnan Patrik Schick, 30, att han slutar i landslaget och när han tog avsked riktade han skarp kritik mot tjeckisk fotboll.
”Tjeckisk fotboll har så mycket mer att ge. Det är dags att se sanningen i vitögat och förändra en rad saker som inte har fungerat under lång tid”, skrev Schick på Instagram.
Och han tycks inte vara ensam med den åsikten.
Spelare ville inte spela
I Tjeckien sågas landslaget vid fotknölarna efter sistaplatsen i gruppen. ”En flopp, en förödmjukelse, ett fiasko. Ett slag i ansiktet”, skriver den tjeckiska tidningen Blesk i en artikel där de listar flera av förbundskaptenen Miroslav Koubeks, 74, ”synder”.
Enligt Blesk ska Koubek bland annat ha gjort ”skandalösa” byten, odlat en förlorarmentalitet i laget och blivit ”osammanhängande” – vilket lett till att spelarna slutade tro på hans vision.
En källa uppger för tidningen att det gick så långt att vissa spelare inte ens ville bli uttagna till matcherna på grund av Koubeks taktik.
När landslaget återvänt till Tjeckien tog lagkaptenen Ladislav Krejčí, 27, till orda framför den tjeckiska presskåren. Krejčí läste högt ur sin dagbok som han skrev under VM och riktade även han en känga mot hur tjeckisk fotboll styrs.
Nedvěd sågas rejält
– Jag hoppas att det här blir en vändpunkt som för in nya människor, nya ekonomiska resurser och ny energi, så att man kan börja bygga upp en ny generation tränare. En generation som får möjlighet att utbildas av utländska experter som lever och verkar i dagens fotboll och följer de senaste trenderna, sade Krejčí.
Utöver förbundskapten Koubek får även den forne storstjärnan Pavel Nedvěd – numera Tjeckiens landslagschef – utstå hård kritik.
Väl hemma i Prag slog Nedvěd fast att Koubek fortsatt har förtroende som förbundskapten – vilket Blesk skriver bara kan bero på ”solsting, tankekollaps eller frivillig blindhet och dövhet”.