← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 5 tim sedan Senaste

Poliser brottade ner 15-åring – GW: ”Blev elavbrott upptill”

Domen gäller ett uppmärksammat ingripande som fångades på polisernas kroppskameror. Enligt hovrätten gjorde poliserna sig skyldiga till ofredande när de använde mer våld än situationen motiverade. ”Så får man inte bete sig” Leif GW Persson menar att framför allt den kvinnliga polisen gick över gränsen. – Hon ger sig på grabben på ett sätt som man faktiskt inte får. Det är fullkomligt klockrent. Så här får man inte bete sig, säger han. Samtidigt framhåller han att det är svårt att fullt ut bedöma ett ingripande utifrån de filmsekvenser som blir offentliga. – Problemet bevismässigt är att man ofta har en historia som man inte kan ta del av. Först händer någonting och sedan får man se när det verkligen har gått överstyr. Man har inte hela bakgrunden klar för sig. ”Hade de dömts för misshandel hade de åkt ut” Att poliserna får behålla sina anställningar ser GW Persson som en följd av att de

Poliser brottade ner 15-åring – GW: ”Blev elavbrott upptill”

Professorn: Därför får de behålla jobbet • ”Hoppas grabben får en ursäkt”

・Uppdaterad:

Två poliser dömdes i veckan för ofredande efter att ha brottat ner en 15-årig pojke i en galleria i Kungsbacka. Leif GW Persson menar att framför allt den kvinnliga polisen gick över gränsen under ingripandet.

– Det blev elavbrott upptill på henne, säger han.

Domen gäller ett uppmärksammat ingripande som fångades på polisernas kroppskameror. Enligt hovrätten gjorde poliserna sig skyldiga till ofredande när de använde mer våld än situationen motiverade.

”Så får man inte bete sig”

Leif GW Persson menar att framför allt den kvinnliga polisen gick över gränsen.

– Hon ger sig på grabben på ett sätt som man faktiskt inte får. Det är fullkomligt klockrent. Så här får man inte bete sig, säger han.

Samtidigt framhåller han att det är svårt att fullt ut bedöma ett ingripande utifrån de filmsekvenser som blir offentliga.

– Problemet bevismässigt är att man ofta har en historia som man inte kan ta del av. Först händer någonting och sedan får man se när det verkligen har gått överstyr. Man har inte hela bakgrunden klar för sig.

”Hade de dömts för misshandel hade de åkt ut”

Att poliserna får behålla sina anställningar ser GW Persson som en följd av att de dömts för ofredande och inte för ett grövre brott.

– Hade de dömts för misshandel hade de åkt ut, det är jag ganska säker på.

Han beskriver ingripandet som ett enskilt tillfälle där poliserna tappade omdömet.

– Åtminstone den kvinnliga polisen verkar ha haft en rejält dålig dag. Hur hon har klarat sig i övrigt vet inte jag, men en gång är ingen gång, brukar man ju säga.

Samtidigt hoppas han att den 15-årige pojken fått en ursäkt för det inträffade.

– Jag hoppas att han har fått den ursäkt han förtjänar och att han beter sig som folk i fortsättningen.

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.