”Han blir tillsagd av andra elever att han ska ta livet av sig, att han inte förtjänar att leva. Han blir påhoppad, slagen och man tar hans saker. Allt detta för att han är öppet gay sedan tidig ålder.”
Så skriver pojkens mamma i sin anmälan till Diskrimineringsombudsmannen.
Högstadiet blev en mardröm för sonen. Klasskamraterna filmade honom i duschen, tog stryptag på gympan och vägrade byta om i samma omklädningsrum. Eftersom det inte fanns tillräckligt med personal för att skydda pojken valde skolan att låta honom byta om i en städskrubb, vilket i sin tur ska ha resulterat i att han vid ett tillfälle glömdes kvar på skolan när alla andra gick iväg för att ha temadag.
Till slut orkade pojken inte gå till skolan överhuvudtaget.
Skolan fick kännedom om situationen i början av september 2024 men inledde en utredning först en och en halv månad senare. Detta trots att de enligt lagen ska agera direkt.
Att skolan bytte rektor under perioden är ingen giltig ursäkt.
Däremot frias kommunen i övriga delar eftersom DO bedömer att skolan, när de väl startade sina utredningar, gjorde vad de juridiskt sett var skyldiga till.