Rasar mot S-styret: ”Fört stockholmarna bakom ljuset”
M kräver oberoende granskning av krisen – avfärdas
Publicerad 13.20
Patienter som bedömts vara allvarligt sjuka fick vänta i över 90 minuter på en ambulans under förra sommarens kris, visar ny statistik som Aftonbladet tagit del av.
Nu rasar Moderaterna mot regionstyrets hantering av ambulanskrisen.
– Man har mörkat hur allvarlig krisen egentligen var, säger Axel Conradi (M), oppositionsregionråd i Stockholm.
Förra våren tog Region Stockholm över all ambulansverksamhet i egen regi. Inför sommaren varnade Vårdförbundet för personalbrist, samtidigt som regionen – enligt sin egen rapport – bedömde läget som stabilt.
I slutet av juli förra året slog anställda i ambulanssjukvården i Region Stockholm larm om krisen. Mellan 10 och 20 ambulanser stod stilla i regionen varje dag för att det saknades personal och under en kväll fanns bara en ambulans i drift på stationen i City.
Men stockholmarna drabbades inte av krisen, enligt Region Stockholm.
Enligt den utvärdering som regionledningen gjorde i höstas påverkades inte utryckningstiderna för de allvarligaste larmen, prio 1-larmen, av personalbristen. Medianvärdet låg liksom tidigare somrar på cirka 13 minuter – utslaget på hela sommaren.
Men nya, mer detaljerade siffror som Aftonbladet tagit del av visar att responstiden för de prio 1-patienter som fick vänta längst sköt i höjden under den värsta krisveckan – till över 90 minuter.
”Blev förbannad”
Under sommaren 2024 var responstiden bara kortare än 70 minuter under sex veckor. Sommaren 2025 hände det endast under en vecka – i vecka 35.
Axel Conradi, oppositionsregionråd reagerar starkt på de nya uppgifterna.
– Jag blev förbannad när jag såg det här. De har sagt att de svårast sjuka patienterna inte drabbades. Nu visar er granskning att vissa av dem behövt vänta i en och en halv timme på en ambulans. Det är att föra stockholmarna bakom ljuset, säger han.
I rapporten har regionledningen valt att titta på medianvärdet för utryckningar under hela sommaren utan att gå in på enskilda veckor. Något Conradi, liksom ambulanspersonal, ifrågasätter.
– Det måttet är ju utsmetat på totalen. Det underlättar inte alls för de patienter som drabbats av ett hjärtstopp och får vänta i en och en halv timme. Det är i de fallen som risken för patienterna är som mest påtaglig.
Han menar att det här visar varför man borde ha gjort en oberoende granskning, som oppositionen krävde i samband med att regionstyret beslutade att sommarens kris skulle utvärderas.
Ett krav han nu upprepar.
– Nu måste styret lägga alla korten på bordet och inte mörka något för stockholmarna, säger Axel Conradi.
”Ideologisk övertygelse före patienter”
Ambulansverksamheten drevs förut av regionen och två privata aktörer, Falck och Samariten. Under våren 2025 tog regionen över hela ambulansverksamheten i egen regi. I samband med det lämnade flera medarbetare ambulansen. Regionen sänkte också ingångslöner för ambulanssjuksköterskor vilket gjort det svårt att rekrytera ny personal, enligt Vårdförbundet.
I sin rapport medger regionen att förändringen gjordes för kort inpå sommaren.
Inför denna sommar har ambulanspersonal larmat om en fortsatt bemanningskris. Regionen har gått ut med att man i år har en bättre planering och vidtagit en rad åtgärder. Bland annat flyger man in ambulanspersonal från Finland samt kallar in chefer och administrativ personal till ambulanserna. Man erbjuder också extra ersättning till dem som tar extra pass.
Men med en utredning som inte gått på djupet är risken att man inte dragit rätt slutsatser från förra sommarens kris, menar Conradi.
– Nu går vi snart in i de mest krävande sommarveckorna och det skickas ut mass-sms om vakanser och bilar som står stilla. Om förra sommarens kris händer igen i år är det Aida Hadzialics ansvar.
Bakgrunden till förra årets kris var att regionen under våren återtagit all ambulanssjukvård i egen regi och i samband med det tappat personal.
– Man sätter ideologisk övertygelse före att patienter ska få vård i tid. Jag ser det här som ett bra kvitto efter några år av S-styre. Det blir inte bra.
S-toppen: Behövs inte fler utredningar
Aftonbladet har sökt finansregionråd Aida Hadzialic (S) som är högst politiskt ansvarig i regionstyrelsen – som beslutade om den interna utvärderingen – via Socialdemokraternas presstjänst.
Där hänvisar man i stället till Robert Johansson (S), personalregionråd i Region Stockholm, trots att frågorna inte rör ambulanspersonalen. Men enligt presstjänsten är det hans ansvarsområde.
“Det här är viktiga uppgifter som vi behöver titta närmare på, ambulanssjukvården är en av våra mest prioriterade verksamheter. Metoden och måtten som använts i utvärderingsrapporten är standard för att mäta ambulanssjukvård i Sverige. Det är inte bra att det i enskilda fall kan ha dröjt länge. Det kan bero på utomstående hinder för framkörningen”, skriver han i en kommentar till Aftonbladet.
Han säger också att man tillfört mer resurser till ambulanssjukvården – och avfärdar kravet på en ny granskning.
”Vi har tillfört resurser för att möta det växande vårdbehovet och den ambulanssjukvård som varit underfinansierad. Det som behövs nu är inte fler utredningar – utan fortsatta investeringar. Nyligen tillsköt vi 56 miljoner kronor extra för bland annat höjd beredskap, förstärkt it-infrastruktur och introduktion för nya medarbetare. Vi är också beredda att tillföra mer resurser framåt i dialog med ledning, personal och fack.”