← Alla nyheter

SVT Sörmland · 2 tim sedan Lokalt

Döms för grovt djurplågeri – efter vanvård av tolv hundar

En man i 20-årsåldern döms för grovt djurplågeri efter att tolv hundar påträffats svårt medtagna i hans bostad i Eskilstuna.

Döms för grovt djurplågeri – efter vanvård av tolv hundar

En man i 20-årsåldern döms för grovt djurplågeri efter att tolv hundar påträffats svårt medtagna i hans bostad i Eskilstuna.

Eskilstuna tingsrätt slår fast att hundarna – en hanhund, en tik och tio valpar – var kraftigt avmagrade, att valparna hade sårskador och att hanhunden led av en svår hudinflammation.

Mannen, som nekar till brott, anses av rätten ha varit grovt oaktsam. Trots tydliga tecken på skada och ohälsa sökte han inte veterinärvård eller såg till att djuren avlivades. Domstolen bedömer att djuren utsatts för allvarligt lidande och att brottet därför är att se som grovt.

Påföljden blir villkorlig dom kombinerat med samhällstjänst.

Samtliga omhändertagna hundar har avlivats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Sörmland →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.