← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 4 tim sedan Senaste

Irans uttåg en dubbelsmäll för regimen: ”Instrument för propaganda”

Experten: ”De har politiserat fotboll och allt annat” • Exiliranier firar

Irans uttåg en smäll för regimen: ”Instrument för propaganda”

Experten: ”De har politiserat fotboll och allt annat” • Exiliranier firar

・Uppdaterad:

Iran är utslaget ur fotbolls-VM.

Men nederlaget stannar inte på planen – det blir också ett politiskt bakslag för regimen i Teheran, inte minst eftersom Iran samtidigt ligger i konflikt med värdlandet USA.

– Regimen förlorar ett instrument för att bedriva propaganda, säger Irankännaren Arvin Khoshnood.

Aldrig tidigare hade iranska herrlandslaget varit så nära på att, för första gången någonsin, ta sig vidare från gruppspelet i fotbolls-VM. Men drömmen om ett avancemang grusades efter att Algeriet och Österrike spelat oavgjort i en dramatisk match som avgjordes i slutsekunderna.

VM-uttåget ses inte bara som en sportslig förlust. Enligt Irankännaren Arvin Khoshnood innebär det också ett bakslag politiskt då landslaget beskrivs som ett verktyg för den iranska regimen.

– Regimen förlorar ju ett instrument för att bedriva propaganda, i synnerhet nu när de också befinner sig i konflikt med värdlandet USA. Så det här är en stor förlust för regimen, säger Irankännaren.

Vid ett avancemang hade regimen bland annat kunnat lyfta framgången som ett bevis på styrka – något man sett exempel på tidigare, när Irans chefsförhandlare Mohammad Bagher Ghalibaf jämförde en iransk målvaktsräddning med hur landet försvarar sig mot USA.

– Det visar hur regimen själv har politiserat fotboll och allt annat i Iran för att kunna använda den till sin egen fördel, fortsätter Khoshnood.

Firar uttåget

För många exiliranier är landslaget regimens lag – och därför firar de att Iran inte tog sig vidare, förklarar Khoshnood.

– Det sätt det iranska folket ser på det här laget är ju att ni hade inte kunnat spela i det här laget om ni inte varit på regimens sida. Man ser helt enkelt inte det här laget som Irans landslag utan man ser det här laget som regimens lag. Då är det regimen som har åkt ut, och inte Iran.

– Samtidigt ska man komma ihåg att Iran befinner sig i ett väldigt känsligt läge med tiotusentals mördade i protester i januari 2025, och det iranska folket efterlyser stöd och gemenskap. Och det har de inte sett från de här spelarna.

Band till regimen

Khoshnood förklarar att det finns band mellan delar av landslaget och den politiska ledningen. Det har förekommit att spelare har spridit budskap kopplade till den högste ledaren Ali Khamenei.

– Antingen är de ideologisk anhängare av regimen eller så menar det iranska folket att de är så pass fega att de inte står upp för sitt folk och istället spelar för regimen kunna leva ett bra liv i Iran trots att tiotusentals har mördats i januari.

Han lyfter även att iranska fotbollsförbundets ordförande, Mehdi Taj har kopplingar till revolutionsgardet.

Petade spelare

Samtidigt har de spelare som kritiserat regimen eller uttryckt stöd för det iranska folket blivit petade i landslaget, tillägger Khoshnood.

– Det finns ju många iranska spelare som inte får spela i regimens lag för att de har öppet kritiserat Islamiska republiken. Det finns också fotbollsspelare som sedan protesterna i januari har skadade eller försvunnit. Deras foton har ju synts på arenor under VM.

– Alla har inte haft lika möjligheter och chans att kunna vara med i det här laget. Har man kritiserat regimen, har man stått på det iranska folkets sida i frihetskampen, så får man inte delta.

Khoshnood betonar samtidigt att även spelarna själva kan vara offer för regimen och att det kan finnas hot mot spelare och deras familjer. Han hänvisar till iranska damlandslaget i Australien där flera enligt intervjun sökte asyl men senare tvingades återvända.

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.