Det var vid lunchtid på söndagen som nöjesparken själva gick ut på sociala medier och berättade om åskoväder och blixtnedslag som lett till flera personskador.
– Flera personer har förts till sjukhus. Jag vet inte om det är några barn bland dem, säger Conny Emmelin, pressekreterare på Region Skåne.
De skadade personerna har förts med ambulans till akuten i Ystad.
– Det är såklart en skrämmande och chockartad upplevelse, säger Tommy Bauer, driftchef för sommarlandet till Ystads Allehanda.
– Ett par nedslag var av ett i ett träd ledde till att människor i närheten skadades lindrigt. De är omhändertagna av vårdpersonal, säger han vidare till YA.
Enligt Räddningstjänsten Syd har brandkåren inte varit inblandad i insatsen vid Tosselilla.
– Det har inte varit någon brand eller liknande så vi är inte involverade. Det är bara ambulans som har skickats, säger Lotta Åberg, inre befäl på Räddningstjänsten Syd.
Tosselilla uppger på Facebook att åsknedslagen ”har lett till några personskador och därav att vi har många ambulanser på plats.
Vi har inga allvarliga skador men vill informera för er som är oroliga och undrar vad som händer.
Vår personal hjälper er på alla tänkbara sätt. Var rädda om er och visa respekt för så kraftfullt väder”, skriver Tosselilla på Facebook.