Duetten med Olivia Rodrigo är mer magisk än fotboll
Markus Larsson om låten med Robert Smith
Fajten mellan ett brittiskt penntroll och en haka från samma land är sedan länge över.
Vem som vann?
Den som sjunger i en lysande duett med Olivia Rodrigo, förstås.
Få har lagt märke till det.
Men på onsdag är det meningen att Morrissey ska spela i Dalhalla. Alla fans som tänker resa dit ska nog inte göra som norrmännen – ta ut segern i förskott och börja ro av lycka. Vänta med det ett tag till, för säkerhets skull.
Den oberäknelige 67-åringen från Lancashire är möjligen känd för ganska många saker. En gång gjorde han till exempel en klassisk David Bowie och uppträdde på ”Bingolotto”. Men på senare tid kan man alltid räkna med två saker:
Att han ställer in sina konserter på kort varsel och att han rasar över Johnny Marr.
Vad det förra beror på är lite svårt att veta. Men Morrissey har, som så många andra i samma bransch, inte begåvats med världens minsta ego. Att konserten i Dalhalla verkar bli rätt gles är därför lite oroväckande. Det finns många biljetter kvar.
Bråket med gitarristen Johnny Marr är lättare att nysta upp. Marr vägrar klädsamt nog att ställa upp på en återförening av radarparets gamla band The Smiths. Han har med andra ord tackat nej till chockerande mycket pengar för alla inblandade.
Verbala krig är inte främmande för Moz. Han och Robert Smith från The Cure pucklade på varandra från varsitt håll, och i otaliga intervjuer, i flera årtionden. I deras interna tävling om vem som var Englands mest deprimerade smurf var landet inte stort nog för båda två.
Fejden tynade bort efter att Morrissey bett om ursäkt för sina attacker för några år sedan. För tillfället är det ingen tvekan om vem som vann. Där Morrissey kämpar med att sälja ut ett dagbrott i Dalarna upplever Robert Smith, som också har hunnit fylla 67, en fascinerande renässans.
2026 kan vissa artister och låtar uppenbarligen ha hur många liv som helst. Till skillnad från sin gamla antagonist släpper Smith ny, bra och hyllad musik med The Cure. Bandet har envist behållit ett välbyggt liverykte och är ett av de fetaste namnen i det digra spelschemat på festivalen Way Out West. Om några veckor medverkar han även på ett nytt album med The Rolling Stones.
Det är väl en sak. Men att han också har gjort en bedårande duett med Olivia Rodrigo är den riktiga överraskningen. På senaste skivan ”You seem pretty sad for a girl in love” märks det rätt ofta hur mycket hon beundrar gammal depprock från den gamla världen. En låt heter kort och gott ”The cure”.
Den 23 år gamla artisten och skådespelaren från Kalifornien placerar Robert Smith i den strömmade erans zenit. Det finns inget som förenar olika generationer av människor som melankoli. Att musiken passar The Cures frontman är inte konstigt. Få andra har ställt frågan i duettens titel, ”What’s wrong with me”, till sig själv offentligt lika ofta sedan 1976.
Men att den är en av årets bästa låtar är ändå en lika stor och glädjande skräll som om Sverige skulle slå Frankrike i fotboll.