Ett militärt flygplan har bombat områden i utkanten av orterna Deir Seryan och Taybeh i syd, skriver Libanons statliga nyhetsbyrå NNA.
Det följer på anfall under lördagen där minst en person rapporterades ha blivit dödad. Enligt den israeliska militären dödades flera väpnade Hizbollah-medlemmar som sades ha befunnit sig inom Israels självutropade säkerhetszon.
Avväpning först
Israel, USA och Libanons kringskurna regering ingick i fredags ett ramverksavtal i syfte att uppnå fred i Libanon. Israels ockupationsstyrkor i södra Libanon, där befolkningen har fördrivits och bebyggelse har rivits, ska enligt avtalet lämna landet först i ett läge där shiarörelsen Hizbollah har blivit avväpnad.
Hizbollah, Israels primära motpart i kriget, har avfärdat avtalet helt och hållet. En parlamentariker från rörelsens politiska gren har sagt att det inte kommer att implementeras då risken för ”intern konflikt” är stor.
Hizbollahs högste ledare Naim Qassem har beskrivit uppgörelsen som en stor förnedring och ett allvarligt misstag av regeringen. Han anklagar den för att ha kapitulerat helt inför Israel genom att låta grannlandet fortsätta ockupationen av en del av Libanon. Att försöka avväpna Hizbollah enligt dessa villkor vore ”extremt farligt”, enligt Qassem.
Vill se påtryckning
Mål om att avväpna inflytelserika Hizbollah och bereda plats för Libanons reguljära men relativt svaga armé har funnits i flera årtionden, men har inte varit genomförbara på marken.
I ett första steg i den senaste uppgörelsen är det tänkt att Israel ska dra tillbaka styrkor två små områden och lämna över till armén, som i ett första försök.
Libanons president Joseph Aoun talade i telefon med USA:s dito Donald Trump på lördagskvällen. Aoun sade sig ha uttryckt förhoppningar om att USA ska hjälpa till att förebygga överträdelser genom att ”utöva påtryckningar på Israel” att dra tillbaka styrkor.