När Mattias Svanberg firade sitt 4–1-mål i premiären mot Tunisien gjorde han det med en tittut-målgest tillägnad dottern, som satt vaken åtta tidzoner bort och såg sin pappa spela fotboll.
– Det är så klart jobbigt i stunder att vara ifrån familj, flickvän och barnen men samtidigt så vill man vara här, sa Mattias Svanberg efteråt.
– Men nu kommer dom hit, till Houston, så det är skönt, fortsatte han.
Och på plats i Texas får Sydsvenskan en pratstund med delar av familjen, närmare bestämt mamma Stina Funke och pappa Bosse Svanberg.
Som knappast är okända själva i idrottssammanhang.
Stina Funke är tidigare svensk mästare i tresteg och numera friidrottsagent och byråpartner med Daniel Wessfeldt. Bosse Svanberg är fyrfaldig svensk mästare i ishockey, två gånger med Färjestad och två med Malmö IF.
De bär varsin svensk landslagströja med nummer 17 Svanberg på ryggen.
Stinas är från höstens VM-kval mot Slovenien. Bosse har skaffat sin på egen hand.
– Mamma får en, men jag får köpa min själv, konstaterar Bosse krasst.
Bosse kan trösta sig med att han i alla fall zoomades in på storbildsskärmen i Houston stadium inför avspark, när han satt med ett sovande barnbarn i famnen.
Arenan jublade men Bosse noterade aldrig att han visades upp för drygt 70 000 på den stora jumbotronen.
– Jag såg det inte själv, men jag såg att de filmade oss som tusan, säger han.
Det ena barnbarnet föddes tidigare i år och det andra blir fyra i höst.
Vilken roll tar ni i barnpassning under VM?
– Mormor och morfar är också här, och Alice [Mattias flickvän, tidigare spelare i Limhamn Bunkeflo och Bologna] bästa kompis är också här. Så vi är många som kan hjälpas åt att ta hand om barnen. De är med på matcherna och tycker det är kul, i alla fall den stora, säger Stina.
Hur känns det att se sin son spela fotbolls-VM?
– Ja men det är sjukt stort är det. Det är häftigt. Man vet hur hårt han har kämpat för det ända sedan han var liten och sett upp till dem som spelat i landslaget innan. Och nu är han här själv. Det är fantastiskt, säger Bosse.
Hur var känslan när Mattias gjorde målet?
– Det var stort. Först blev det ju en väldigt stor glädjeyttring och sen blev det lite neråt, men sen när det väl blev godkänt var det ju kul, säger Stina och syftar på VAR-granskningen av målet.
Sydsvenskan träffar Mattias Svanbergs föräldrar inför avspark mot Japan, och de båda berättar att de planerar att se en sextondelsfinal om Sverige går dit.
Och så blev det ju också, efter en dramatiskt 1–1-match.
Hur mycket ligger ni på för att Mattias ska återvända hem till Malmö FF, det är ju många som hoppas på det?
– Jag gör ingenting just nu, faktiskt, säger Bosse
– Så småningom. Kanske inte just nu, men snart, fliker Stina in.