← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 3 tim sedan Lokalt

Flygplan flög extremt lågt: ”Idiotiska pilottricks”

Piloterna som flög ett Boeing-777 plan på extremt låg höjd vid en amerikansk flygplats får nu kritik för sin riskfyllda manöver. Händelsen inträffade under en sista testflygning av ett flygplan som ska levereras till Qatar Airways.

I onsdags ska ett fraktflygplan med Qatar Airways logga på sig ha filmats när det flög på låg höjd över flygplatsen Horseshoe Bay Resort Jet Center.

Enligt flygtjänsten Flight Radar ska planet inte ha varit mer än 7,5 meter ovanför marken, innan det väljer att lyfta igen. Nu har den riskfyllda flygmanövern fått kritik av luftfartsexperter.

Robert Sumwalt, tidigare ordförande för National Transportation Safety Board, uppger till CBS News att det här kan leda till att kan få sina behörigheter indragna och kallade det "ett exempel på idiotiska pilottricks".

– Jag ser ingen legitim anledning alls att utföra den här manövern på det sätt den gjordes, säger Robert Sumwalt till CBS News.

– De hade uppenbarligen planerat det. De hade en publik som stod redo att titta på och filma, så det finns ingen riktig anledning till varför de skulle ha gjort det här.

Svaret: Förväntar oss utredning

Planet ägs av företaget Jetran, som säger att fraktplanet ”genomgick en sista testflygning” innan det skulle levereras till Qatar Airways.

"Även om flygplanet är målat i Qatar Airways färger, så varken ägdes eller drevs de av Qatar Airways, hade ingen Qatar Airways-registrering, och piloterna ombord var inte Qatar Airways-piloter", säger Jetran i ett uttalande enligt CBS News.

"Vi förväntar oss att berörda parter och myndigheter utreder denna fråga noggrant och vidtar lämpliga åtgärder".

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.