Artikeln i korthet
Malmö FF har återstartat efter semestern samtidigt som fotbolls-VM pågår på andra sidan Atlanten, med luriga avsparkstider.
Under fredagen spelade MFF oavgjort i en träningsmatch mot FC Midtjylland (2–2). Så hur var det då med spelarnas sömn inför matchen, med tanke på att Sverige mötte Japan under natten?
Guillermo Molins menar att han inte har någon koll på om någon av spelarna varit uppe och sett matchen.
– Det vill jag faktiskt inte veta heller. Det är bättre de har det för sig själva. Men spelar vi så här så är jag nöjd, säger interrimtränaren som var belåten över insatsen trots en tappad tvåmålsledning.
”Jag somnade i soffan”
Han själv såg däremot inte mycket av Sverige-matchen.
– Jag satte alarm, men somnade i soffan och vaknade av Elangas mål. Men jag var bara halvvaken så jag kan inte säga mycket om matchen.
Du satte i alla fall inga restriktioner för spelarna?
– Nej, det gjorde jag inte. De är vuxna karlar allihopa. Kanske inte ”Theo” (Theodor Lundbergh), men vi får kolla med honom sen.
Det finns ju risk att det krockar med allsvenska matcher framöver, hur tänker du kring sömnen då?
– Då är det lite annorlunda, jag förstår hela frågeställningen men folk är vuxna sen får man påminna dem när det är tävlingsmatcher och tävlingsveckor. Nu är det fokus på lördag (match mot Degerfors i allsvenskan), så vill de se någonting så får de vakna på morgonen och trycka på play. Det funkar på de flesta apparater nu för tiden, säger han och ler.
Så framöver är det repriser som gäller?
– Ja, det tycker jag faktiskt.
”Va? Det har han inte sagt”
Theodor Lundbergh menar i sin tur att han gick och lade sig i sedvanlig tid och därmed missade Sveriges match.
– Sen kollar jag inte så mycket på fotboll heller. Jag kollar lite roligare VM-matcher, eller den var säkert rolig men den var sen, men om det är bra tid så kollar jag.
Inte heller Otto Rosengren hade ställt alarmet på 00.45.
– Man var sugen men nej, tyvärr. Jag prioriterade sömnen. Men jag kollade faktiskt i morse.
Det kunde däremot ha sett annorlunda ut om han bara visste att det inte fanns några restriktioner från tränarens sida inför fredagens träningsmatch.
– Va? Det har han inte sagt. Då kunde man ju ha kollat i natt, säger Rosengren och ler.
Inga VM regler i Djurgården
Samma sak gäller hos Djurgården, som också är tillbaka i matchspel efter sommaruppehållet.
Efter träningsmatchen mot Sirius berättar tränaren Jani Honkavaara att klubben inte har satt upp några särskilda regler för spelarna under VM-nätterna.
– Nej, vi följer inte spelarna på det sättet. De som tittar på matcherna, de tittar, säger Honkavaara.
Han menar att fredagens sena avspark mot Sirius gjorde att spelarna ändå borde ha fått sin sömn.
– Vi hade en sen match i dag, så jag tror att de fick tillräckligt med sömn.
Max Larsson har försökt följa mästerskapet, men valde bort Sveriges nattmatch inför Siriusmötet.
– Det har blivit tufft att se Sverige så klart. Jag har bara sett matchen mot Holland och sedan har man fått kolla extended highlights. Jag försöker kolla så många matcher jag kan, säger han.
Du var inte uppe i natt?
– Nej. Jag hade fokus på min egen match. Nu får vi se vilka Sverige möter, så hoppas man kunna se den i stället.