← Alla nyheter

Aftonbladet · 5 tim sedan Senaste

Nike flyttade 100 mil – lockades av gratis boende

Nike, 20, bor gratis ✓ Började som ett skämt

Nike flyttade 100 mil – lockades av gratis boende

Publicerad 10.49

Allt började som ett skämt.

Några veckor senare hade 20-åriga Nike Löfdahl flyttat till en 200 år gammal kyrkstad i Vilhelmina – 100 mil hemifrån.

– Jag visste inte alls mycket om Norrland förut.

Likt många 20-åringar funderade Nike på om hon skulle tillbringa sommaren med att jobba eller resa. Tack vare ett erbjudande från Vilhelminas kommun fick hon chansen att både jobba och upptäcka en helt ny plats – utan att betala en krona för boende.

– Jag skämtade med mamma om att jag kanske borde söka jobb i Jokkmokk. Sen när vi pratade mer om det tänkte jag att det faktiskt hade varit jätteroligt. Jag började söka runt och såg att det fanns ställen som erbjöd gratis boende, vilket såklart är en stor fördel.

Hon lämnade allt för kyrkbyn

”Testa Vilhelmina” är en satsning från kommunen. Genom att erbjuda gratis boende hoppas man locka fler att flytta till orten, som nu har drygt 6 000 invånare.

I tre månader ska Nike jobba som förskolelärare och bo i ”sin lilla vrå” som hon kallar det. En liten lägenhet på omkring 15 kvadratmeter i ett gammalt trähus i kyrkstan.

– Jag har en liten kokvrå, sen finns det ett gemensamt kök och andra gemensamma utrymmen. Jag tycker det funkar jättebra och är jättemysigt.

Nu har hon bott i Vilhelmina i två veckor och trivs än så länge väldigt bra.

– Jag älskar närheten till naturen och lugnet. Man har allt man behöver här.

”Jag är en ångestperson”

Men visst är det en tydlig skillnad från vardagen i Göteborg, där hon annars bor och studerar.

– Jag har lämnat vänner och familj 100 mil bort. Det är långt bort från min värld. Det är långt mellan orter. Färre människor och ett lugnare tempo. Men jag är uppväxt i en liten by som är ännu mindre än den här.

Hon säger att bilden av människorna i norr både stämde och inte stämde.

– Många jagar och åker till fjällen som jag tänkte, men framför allt har jag fått en insikt om att vi inte är så olika i Sverige ändå.

Till den som funderar på att göra samma sak är hennes budskap tydligt.

– Kör bara! Jag är en ångestperson som grubblar på precis allting, så klarar jag det så klarar alla det. Man växer som person. Testa! Det värsta som kan hända är att man flyttar hem igen.

Fått upp ögonen för Norrland

Men kommunens förhoppning är att man blir kvar.

”Vi vill ge dig möjlighet att upptäcka platsen innan du bestämmer dig för att stanna, vilket är vår förhoppning att du vill göra.” står det på deras hemsida.

Sedan projektets start 2023 har man lockat över 70 personer, och kommunen uppskattar att omkring 15-20 personer har stannat kvar.

Kanske blir Nike näst på tur.

– Jag har absolut fått upp ögonen för Vilhelmina. Jag har ett år kvar av min utbildning hemma, men om det finns jobbmöjligheter är jag öppen för att komma tillbaka. Tillgång till familj blir det stora övervägandet.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.