Åskovädret är här: ”Det är stort”
Meteorologens uppmaning • Se tittarnas dramatiska väderbilder
・Uppdaterad:
Nu har ovädret dragit in över sydvästra Sverige.
Och det är på väg österut.
– Är det kraftig åska ska man vara inne, säger TV4 Nyheternas meteorolog Toni Fuentes.
Samtidigt som SMHI:s orange varningar för höga temperaturer fortfarande gäller, så har de även utfärdat gula varningar på grund av ett häftigt oväder.
– Det är ett stort åskoväder som dragit sig in. Det är två varningar i södra och mellersta Götaland och Svealand fram till eftermiddagen, säger TV4 Nyheternas meteorolog Toni Fuentes och fortsätter:
– Det blir riktigt blåsigt med hårda vindar och regn – och det finns även risk för hagel.
SMHI säger till nyhetsbyrån TT att det är nära tusen blixtar i halvtimmen i områdena där det är som mest.
Foto: Skärmdump.
Rör sig över södra Sverige
Regnet och åskan rör sig österut – från västra Götaland och Skåne på förmiddagen till Östergötland och östra Svealand på eftermiddagen.
Toni Fuentes säger att det är bäst att hålla sig inne när det åskar.
– Är man ute ska man inte vara nära höga föremål som träd, och man ska inte bada när åskan närmar sig.
SMHI: Täta era källare
I samband med den gula varningen uppmanar dessutom SMHI folk att göra sig förberedda på en översvämning.
Det gör man genom att täta sina källare eller flytta på föremål som kan vattenskadas, att rensa vattenvägar så vatten kan rinna bort, och anpassa sin körning.