Stugan ligger omringad av skog och sjö. Det finns inga andra hus i närheten och ingen bilväg. Enda sättet att ta sig dit är med båt. När Caroline Jönsson, 51, fick meddelandet fick hon en chock.
– Jag tänkte först: ”Va? Nu skämtar han.” Men då var det bara att skynda oss dit, säger hon.
När de kom fram stämde fiskarens syn.
– Den hade legat där ett tag och förstört verandan. Det gick ju inte att komma in i stugan, den låg helt för dörren. Och doften var inte så härlig. Odören kändes långt ut på sjön när vi var på väg dit. Det var horribelt, säger hon.
Kämpat i flera dagar
Caroline ringde polisen, länsstyrelsen och kommunen som inte kunde hjälpa till. Eftersom det inte finns någon bilväg behövde de ta saken i egna händer, bokstavligen.
– Det var bara handkraft. Jag har en snäll son på tolv år och en man som har kämpat hårt i tre dagar. Älgen väger ju flera hundra kilo, säger hon.
Efter flera dagars slit har de lyckats släpa älgen omkring hundra meter in i skogen. Nu får naturen ta hand om resten.
Men under tiden kommer de hålla sig borta av rädsla för att den döda älgen ska locka till sig rovdjur.
– Det vågar vi inte, man vill ju inte riskera något. Det är Sveriges mest björntäta kommun. Man vet ju inte hur den reagerar eller om det finns varg i närheten. Man var ju skrajsen när vi skulle dit.
Hur blir midsommarfirandet i stället?
– Vi är helt slut nu efter att ha tagit hand om det, så vi får se vad vi orkar med faktiskt. Det har varit både psykiskt och fysiskt påfrestande.