← Alla nyheter

Expressen · 3 dygn sedan Senaste

Familjens midsommar förstörd – död älg på altanen

Familjen skulle fira midsommar i sin fiskarstuga på den lilla halvön i Härjedalen.  Men ett oväntat besök satte stopp. – En fiskare skrev att det ligger en död älg på vår altan, säger Caroline Jönsson.

Stugan ligger omringad av skog och sjö. Det finns inga andra hus i närheten och ingen bilväg. Enda sättet att ta sig dit är med båt. När Caroline Jönsson, 51, fick meddelandet fick hon en chock.

– Jag tänkte först: ”Va? Nu skämtar han.” Men då var det bara att skynda oss dit, säger hon.

När de kom fram stämde fiskarens syn.

– Den hade legat där ett tag och förstört verandan. Det gick ju inte att komma in i stugan, den låg helt för dörren. Och doften var inte så härlig. Odören kändes långt ut på sjön när vi var på väg dit. Det var horribelt, säger hon.

Kämpat i flera dagar

Caroline ringde polisen, länsstyrelsen och kommunen som inte kunde hjälpa till. Eftersom det inte finns någon bilväg behövde de ta saken i egna händer, bokstavligen.

– Det var bara handkraft. Jag har en snäll son på tolv år och en man som har kämpat hårt i tre dagar. Älgen väger ju flera hundra kilo, säger hon.

Efter flera dagars slit har de lyckats släpa älgen omkring hundra meter in i skogen. Nu får naturen ta hand om resten.

Men under tiden kommer de hålla sig borta av rädsla för att den döda älgen ska locka till sig rovdjur.

– Det vågar vi inte, man vill ju inte riskera något. Det är Sveriges mest björntäta kommun. Man vet ju inte hur den reagerar eller om det finns varg i närheten. Man var ju skrajsen när vi skulle dit.

Hur blir midsommarfirandet i stället?

– Vi är helt slut nu efter att ha tagit hand om det, så vi får se vad vi orkar med faktiskt. Det har varit både psykiskt och fysiskt påfrestande.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.