Migrationsministern ryter ifrån efter slagorden i EU: ”Ovärdigt”
Publicerad 2026-06-18 21.03
Extremhögern skanderade ”skicka tillbaka dem” när EU röstade igenom hårdare migrationslagar.
Nu ryter migrationsministern tillbaka – trots att hans egna parti röstade igenom lagändringen.
– Jag tycker att det är djupt ovärdigt och olämpligt, säger Johan Forssell.
När EU under onsdagen röstade igenom de tuffaste migrationslagarna på årtionden firade extremhögern. I Parlamentet hördes flera ledamöter skandera ”skicka tillbaka dem” med nävarna i luften.
En av de som reagerade efteråt var Vänsterpartiets Hanna Gedin, som kallade slagorden för ”ren och skär rasism”.
Nu hakar även Johan Forssell (M) på kritiken.
Migrationsministern säger att han är för de tuffare migrationslagarna, som hans parti också röstade för, men att reaktionerna från ledamöterna som firade är ”ovärdigt och olämpligt”.
– Migrationspolitik är ju ett väldigt svårt område, för det handlar ju om att se till att det blir bra för Europa och för Sverige. Men sen handlar det ju också om människoöden. Det glömmer man bort om man står och skanderar sådana här saker, säger Forssell.
”Tonläget högt”
Migrationsministern menar att slagorden är ett tydligt exempel på hur uppskruvat tonläget blivit i migrationsfrågan.
– Det är en väldigt polariserad debatt med en hel del överord. Jag tycker som sagt att det är väldigt ovärdigt att skandera så här. Sen får jag ibland höra från andra hållet att om man är för reglerad invandring är det rasism och apartheid, det är inte heller seriöst, säger migrationsministern.
I den här frågan är ju ni på samma sida som de som skanderade – hur känns det?
– Jag tycker att alla har ett eget ansvar för hur man uttrycker sig. För mig som migrationsminister tycker jag att man alltid måste ha respekt för enskilda människoöden, säger han.
En av de som försvarat firandet är SD:s Europaparlamentariker Charlie Weimers (SD). Han har sagt att firandet var ”ett spontant uttryck för glädje och lättnad många av oss som kämpat i åratal för att EU ska ta migrationsfrågan på allvar”.
Ni samarbetar ju med SD på hemmaplan, vad tänker du om att Weimers försvarar detta?
– Man har väl rätt att vara glad när en lagstiftning går igenom. Men jag tycker inte att det är rättfärdigt att skandera slagord om ”send them back” när det handlar om människor. Det är för mig något helt annat.
– Men Charlie Weimers och SD får svara för sig själva i den här frågan, lägger han till.