← Alla nyheter

Sydsvenskan · 7 tim sedan Lokalt

Innan vi får högre vattentaxa – laga läckan i Pildammsparken

Malmöborna ska spara, men konstigt att det tar 30 år att renovera pildammarna skriver insändarskribenten.

Sydvatten går nu ut och påpekar att vi ska spara vatten, detta sker samtidigt som det kommer signaler om att priset ska höjas, så att användarna – du och jag – ska förstå allvaret.

Men den största ”slösa" i Malmö är ägaren av Sydvatten, ja till 33 procent, Malmö stad. Pildammarna i Malmö fylls med 200 000 000 liter dricksvatten varje år. Smaka på den siffran, 200 miljoner liter cirka 4 000 hushålls förbrukning.

Vattnet försvinner för att man inte har gjort något underhåll eller reparation av dammarna under de senaste 30 åren. På Malmö stads hemsida skriver Lars Johansson att det är komplicerat och tar lång tid – då ska vi förstå att de inte kan göra något. Men är inte 30 år en lång tid?

Jag får en liknande känsla som när det nyligen var en läcka i en stor avloppsledning i Malmö – troligen även det med kraftigt eftersatt underhåll. Vi som boende i Malmö bör kunna förvänta oss planering och underhåll som är i linje med det Malmö stad skriver som övergripande mål. Det står också i Miljöredovisningen från 2024 att man har gjort åtgärder för att motverka torka, men det återstår mer att göra.

En annan vinkel är att det är Malmö stad som sätter vattentaxorna och om jag förstår det rätt, så ökar inte kostnaden för Malmö stad, när det gäller parker, om och när man ändrar på vattentaxan.

Slutsatsen är att du som bor i Malmö ska troligen betala mer för vattnet. Vi ska inte slösa, men det finns inget incitament för Malmö stad att minska på användningen av dricksvatten i Pildammarna.

Hoppas att Malmö Stad vaknar och gör en lösning som är långsiktig och hållbar, nu – inte om ytterligare 30 år.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.