Gravt synskadade Anna får ingen ledsagare: ”Ledsen och besviken”
Kommunen hänvisade till nätinköp
・Uppdaterad:
Gravt synskadade 55-åriga Anna Söderström i Värnamo nekas fyra timmars ledsagning i månaden av kommunen. Synskadades Riksförbund larmar nu om stora skillnader i bedömningar mellan kommunerna.
– Man blir ju mer isolerad och man blir ledsen och besviken. Jag tycker också att jag har rätt att kunna röra mig fritt, säger Anna Söderström.
Fram till för tre år sedan kunde Anna Söderström arbeta och ta sig fram på egen hand. Sedan dess har synskadan förvärrats och hon har svårt att gå ut utan hjälp. När hon ansökte om ledsagning fick hon avslag.
– Jag har jobbat inom vården i 30 år och gett av mig själv till många andra. Sen när man väl själv behöver hjälp så får man inte den hjälpen man önskar. Jag tycker att det är orättvist, säger Anna Söderström.
Kommunen hänvisade till nätinköp
Hon ansökte om fyra timmars ledsagning i månaden samt ett inköp i butik med stöd av personal. Nämnden avslog ansökan och motiverade bland annat med att hon kan handla på nätet och att hon får hemtjänst tre gånger i veckan. Nu behöver hon be sin 17-åriga dotter och övrig familj om hjälp för att kunna gå ut.
– Innan kunde jag ut och gå en och en halv timme och vara på egen hand i affärer utan att behöva ringa och be om hjälp. Man vill ju inte ha allmosor.
- Man vill ju liksom känna att jag kan göra detta på egen hand, säger Anna Söderström.
Stora skillnader i landet
Synskadades Riksförbund menar att det saknas likvärdighet och att avgifter och villkor varierar kraftigt över landet.
– Det borde ju finnas en större likvärdighet i hela landet och man borde kunna veta vad man har rätt till som synskadad. Det skiljer sig från noll kronor per timme till det värsta upp mot 500 kronor per timme för att gå och handla en liter mjölk. Eller för att få ta en promenad och komma utanför sina väggar, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.
Socialstyrelsen föreslog för tre år sedan att regeringen skulle ta fram en särskild lag om ledsagning, men någon utredning har inte tillsatts.
– Man har haft tre år på sig och ingenting har hänt. Vi tycker att det är riktigt dåligt av regeringen att inte ha kunnat tillsätta den här utredningen, säger han.
Regeringen pekar på bedömningsstöd
Enligt socialtjänstministern har Socialstyrelsen i stället fått i uppdrag att ta fram ett bedömningsstöd till kommunerna.
– Regeringen bedömer att det här kommer att gå betydligt snabbare än att tillsätta en utredning och att sedan starta en lagstiftningsprocess. Men om kommunerna inte gör det som idag är ett kommunalt ansvar, så utesluter vi inte ytterligare åtgärder, säger Camilla Waltersson Grönwall (M), socialtjänstminister.
Hoppas på förändring
– Jag hoppas ju på att det ska bli en lagändring och att det ska bli lättare att få ledsagning. Jag tror alla människor vill vara självständiga, säger Anna Söderström.