Det iranska revolutionsgardet har attackerat åtta amerikanska mål i regionen med både robotar och drönare, uppger statliga iranska Press TV. Samtidigt varnar revolutionsgardet de amerikanska militärbaserna i området:
”De kommer att få uppleva ett helvete under de kommande dagarna”, rapporterar kanalen med hänvisning till en av dess företrädare.
De iranska angreppen föregicks av amerikanska anfall på lördagen, som i sin tur var ett svar på ”Irans fortsatta aggressioner mot handelsfartyg” enligt militärkommandot Centcom på X.
Såväl robot- och drönarlager som radarstationer träffades i USA:s attacker mot Iran, uppger president Donald Trump och varnar för att landet ”inte längre kommer att existera” om angreppen fortsätter.
”Det är mycket möjligt att de aldrig kommer att lära sig! Det är möjligt att det kommer till den punkt då vi inte längre kan agera förnuftigt och med militära medel tvingas fullfölja det jobb som vi med stor framgång startat”, skriver han på Truth Social natten mot söndagen.
Irans statliga radio- och tv-bolag Irib hade då dessförinnan rapporterat om explosioner i Sirik och Qeshm.
Anfallen är de senaste i upptrappningen mellan länderna. Läget intensifierades i torsdags, då ett fartyg som passerade genom Hormuzsundet uppgavs ha blivit attackerat av en drönare som kom från Iran – och sedan dess har det fortsatt.
USA och Iran har ingått ett samförståndsavtal som syftar till att i förlängningen avsluta kriget mellan länderna permanent. En vapenvila råder formellt medan fortsatta förhandlingar pågår.