Artikeln i korthet
Om någon trodde att han blev besviken när det var Winnipeg Jets som draftade honom som nummer åtta i den första rundan i lördags, så har ni fel.
– Det här blir superbra. Coolt att komma till en kanadensisk klubb med allt vad det innebär av hockeyintresse, säger Viggo till Expressen.
Han var den svensk med kanske flest frågetecken kring sig.
Alla kunde räkna ut att Ivar Stenberg från Frölunda skulle gå som nummer två till San Jose Sharks sedan Toronto hade lagt beslag på Gavin McKenna med förstavalet.
Vad experterna gissade var att Björck efter sitt starka spel under hockey-VM i maj hade stärkt sina aktier och med all sannolikhet skulle bli draftad bland topp-tio.
Och det blev han.
Winnipeg Jets tackade för fribiljetten till den svenske centerforwarden sedan Toronto, San Jose, Vancouver, Buffalo, New York Rangers, Calgary och Seattle hade fastnat för andra namn.
För Viggo var det ingen skräll.
– Jag hade det lite på känn efter mötena med Winnipeg under Combine för några veckor sedan. De var väldigt på, om jag kan uttrycka det så. Jag gillade deras ledare och även Jets svenska scout verkade ordentligt intresserad av mig inför draften, säger Viggo.
Direkt efter det att han hade blivit draftad av Jets i lördags fick Viggo ett telefonsamtal av klubbens superstjärna, Mark Scheifele.
– Klart att det var stort. Han var inte ensam om att höra av sig bland deras spelare. Riktigt coola gubbar, måste jag säga. Och Isak Rosén ringde i morse.
”Har inte pratat med Winnipeg om det än”
Idag, söndag, reser Viggo till Winnipeg för att vara redo på måndag inför lagets development camp.
En fyra dagar lång orienteringskurs, där NHL-klubbarna bjuder in sina nydraftade spelare för att lära känna dem.
Med sig hem får de sedan kostråd, träningsanvisningar, information om klubbens filosofi och chansen att möta ledningen och de talanger som listats de senaste två åren. Lite skridskoåkning och tvåmålsspel samt ett avslutande grillparty brukar också stå på menyn.
På fredag sätter sig Viggo på flyget hem till Stockholm igen.
Den stora frågan är om han stannar där i höst och vinter?
Vad händer om Jets, som hade en tung säsong senast, vill ha honom till träningslägret i september med chansen att ta en plats i NHL-truppen?
– Det vet jag inte riktigt. Jag har inte pratat med Winnipeg om den frågan än. Det kommer jag nog att göra när jag kommer till Winnipeg.
Känner du dig redo för NHL-spel i höst om Jets vill det?
– Ja, det är frågan. Jag tror att jag skulle klara mig hyfsat bra i NHL efter att ha mött många av ligans spelare under VM i maj. Samtidigt skulle det vara bra att spela ytterligare en säsong i SHL med Djurgården.
Vilka erfarenheter tog du med dig från hockey-VM?
– VM var en superkul upplevelse. Att få spela mot NHL-stjärnor, som Sidney Crosby, Roman Josi och Scheifele var speciellt.
Vad fokuserar du på under sommarträningen?
– Förutom den vanliga konditionsträningen vill jag bli mer explosiv.
Vet du några fler svenskar som gör dig sällskap på campen i Winnipeg den här veckan?
– Jodå, vi blir fyra stycken. Sasha Boumedienne, som draftades förra året, känner jag sedan en massa år. Så det blir roligt att han också är med på lägret i veckan. Liksom Alfons Frej och Viktor Klingsell.