← Alla nyheter

Aftonbladet · 8 tim sedan Senaste

Gunnar, 65, blev felvaccinerad: ”Slå igen stället”

Utsatt för risk ✓ ”Ingen läkare inblandad”

Gunnar, 65, blev felvaccinerad: ”Slå igen stället”

Tycker att IVO borde agera mot Svea Vaccin

Publicerad 07.30

Han behandlas med cellgifter. Då ska man inte ta levande vaccin.

Men på Svea Vaccin fick han levande vaccin rakt över disk, utan recept.

– Slå igen stället, säger Gunnar Stork, 65.

Den 3 oktober 2024 besökte Gunnar Stork Svea Vaccins mottagning i köpcentret Ringen i Stockholm. Han skulle resa till Thailand och ville ha ett bra skydd.

Gunnar Stork hade gått hos Svea Vaccin i flera år.

– De har min kundbild i sina system. De vet att jag är satt på cellgift för psoriasisartrit, det står i min hälsodeklaration.

Människor som får cellgiftsbehandling ska generellt inte ta levande vaccin.

Levande vaccin innehåller virus eller bakterier som försvagats så att de inte ska orsaka sjukdom. Om man har nedsatt immunförsvar, vilket man ofta har när man får cellgift, kan man bli sjuk av den sortens vaccin.

”Ingen läkare inblandad”

Trots det fick Gunnar Stork en förpackning levande vaccin mot tyfoidfeber rakt över disk. Vaccinet Vivotif ges inte med spruta, utan det är kapslar som man ska svälja.

Vaccinatören som gav honom preparatet var en 22-årig medarbetare utan vårdlegitimation.

– Han gick och hämtade det bara. Det var ingen läkare inblandad.

Gunnar Stork gick hem med en förpackning med tre vaccinkapslar. När han hunnit svälja alla tre fick han ett brev från Svea Vaccin.

De skrev att han fått fel vaccin, att han fått ett levande vaccin som inte ska ges till patienter som behandlas med cellgift.

Dokument från Svea Vaccin visar att misstaget upptäcktes efter att Gunnar Stork lämnat mottagningen. Först då tittade en läkare på ärendet och upptäckte att han fått fel vaccin.

Svea Vaccin skriver att de försökt ringa men inte kommit fram.

– De hade ett gammalt nummer till mig. De borde ju se till att uppdatera kunduppgifterna, och kolla vad de har registrerat om sina kunder innan de ger dem vaccin.

– Jag fick rätt vaccin senare. De sa ”ursäkta”, det var inte mer än så‚ säger Gunnar Stork.

Han tror inte att felvaccineringen har påverkat hans hälsa.

– Jag blev inte sjuk, det är ju skönt. Men det är för jävligt att de får fortsätta. De tjänar väl massa pengar på att vara oseriösa och skrupelfria. Och att IVO inte kan sätta stopp för det. Tänk om det drabbar någon som är mindre frisk än jag, det kan ju sluta riktigt illa, säger Gunnar Stork.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.